Op de bok... Merel Martens

 

 

Merel Martens   is afgestudeerd schoolmusicus en geeft muziekles op SG Spieringshoek (Schiedam).

In 2011 is zij afgestudeerd bij Tijs Krammer op Conservatorium INHolland als koordirigent lichte muziek.

Momenteel dirigeert ze o.a. de groepen Voïsz, Pitch Control en Pop in koor en volgt ze de opleiding EVTS (level 1 + 2) en cursussen bij Peder Karlsson in Denemarken.

 

 


De ideale dirigent

Als dirigent ben je altijd op zoek naar de beste manier om je koor te leiden. Dat ‘leiden’ gaat over verschillende vakgebieden, zoals dirigeren, repetitietechniek, sociaal vermogen, muzikale visie, planning, eventueel arrangeren en andere aspecten. Als dirigent ben je dus eigenlijk een duizendpoot, en wordt er ontzettend veel van je verwacht. Daardoor is het voor dirigenten heel belangrijk om open te staan voor opbouwende kritiek en altijd bij te willen leren.

 

Repetitietechniek

Kijk bijvoorbeeld eens naar het kopje repetitietechniek. Een mooie discussie is de volgende; in hoeverre is de dirigent van het koor verantwoordelijk voor de sfeer tijdens de repetitie? Je zou kunnen zeggen; 100%, omdat de manier waarop de dirigent werkt een soort spiegel vormt voor de manier waarop de zangers zich voelen. Stel je voor dat de dirigent druk heen en weer zou springen tijdens het repetitieproces, dan zou het voor de zangers moeilijk zijn om geconcentreerd te zingen. Maar stel nou dat het buiten stormt? Of dat er een belangrijk optreden op komst is, waarvoor iedereen zenuwachtig is? Dan is het voor de zangers veel moeilijker om hun energie juist te gebruiken. En is de dirigent dan ook 100% verantwoordelijk?

 

Waar ligt de visie?

Neem ook bijvoorbeeld eens de muzikale visie. Zwart-wit gezien wordt de dirigent als externe ingehuurd om bij de visie van het koor/bestuur de juiste muzikale keuzes te maken. Maar bij veel groepen is uiteindelijk de dirigent betrokken bij de keuze van de muziek en het niveau van de arrangementen. De dirigent is immers degene die als beste in kan schatten wat voor de zangers haalbaar is en waarmee de groep het beste uit de verf komt. En uiteindelijk geeft de dirigent met het koor zijn/haar visitekaartje af. Ligt de visie dan alleen bij het bestuur?


Gedeelde verantwoordelijkheid

En dan het aspect dirigeren. Een hele interessante ontwikkeling komt uit het noorden van Europa, met name Denemarken en Zweden. In de ideale situatie kun je als dirigent een heleboel verantwoordelijkheid leggen bij het koor. Niet alleen qua organisatie, planning of visie, maar ook muzikaal gezien! Als de zangers állemaal actief hun rol in het arrangement op zich nemen, komt er namelijk veel meer leven in de muzikale uitvoering. Zo kun je denken aan een lead partij in de alten; éen van de alten bepaalt de frasering en de rest luistert en volgt haar precies. Of naar de groovy partij van de bassen; éen van de bassen bepaalt de goede timing en het dynamisch verloop, de rest volgt. Of naar de mooie melodische lijn in de sopranen; met elkaar maken ze dezelfde klank, door precies te mengen. Op deze manier zijn de zangers zich meer bewust van het feit dat het hún uitvoering is, en volgen ze niet klakkeloos een dirigent. Want daar worden ze ook een beetje lui van…

 

De ideale dirigent? De verantwoordelijkheden van de dirigent? Het blijft een lastige zaak. De conclusie die ik trek is de volgende: in het ideale ensemble nemen de koorleden en dirigent samen initiatief, op elk onderdeel! 

 

Voor info en contact: www.merelmartens.eu

Ook te vinden op facebook, twitter: @MartensMerel en Linkedin.

 

Delen: