A cappella
Close harmony
Pop-en musicalkoren
Vocal groups


     HOME | A CAPPELLA | BALK | LINKS | CONTACT

 AGENDA  

 FESTIVALS  

 LEDENSERVICE  

 KOREN & GROEPEN  

 NIEUWSBRIEF  

 ZOEKERTJES  

 ARCHIEF  


 
Binnenstebuiten


 
Bert Eerden
wisseltrofee


 
PITS


 
MicSing

 

 

 

BALK TOPfestival 12 november 2011


 

De uitslag van de zes competities en het jeugdpodium, en de plaatsing voor het volgende TOPfestival

 

 

Een festivalverslag is niet compleet zonder uitslag. De werkgroep heeft op basis van de jurybeoordelingen bepaald in welke klasse de deelnemende groepen bij het volgende TOPfestival zullen uitkomen. Alle niet-geselecteerde groepen kunnen meedingen naar de wildcards.

 

 

TOPklasse Pop- en Musicalkoren

 

8 plekken, 6 geplaatst

 

1. Just Music, Neerpelt (B)
2. Popkoor Switch, Nijmegen
3. Popkoor Binnenstebuiten, Almere
4. POPenzo, Hengelo



Just Music

5. Jongerenkoor Hatikwa, Nieuwegein (nr. 1 eerste klasse)
6. Happy sound, Oosterhesselen (nr. 2 eerste klasse)

 

7 en 8: Wildcard *)

 

1e klasse Pop- en Musicalkoren

 

1 t/m 8: Wildcard *)

 



Jongerenkoor Hatikwa

TOPklasse Vocal Groups - Bert Eerden wisseltrofee

 

8 plekken, 6 geplaatst

 

1. Dekoor, Utrecht
2. Vosz, Utrecht
3. Fem@il (Almere)
4. Be Sharp!, Utrecht



Dekoor

5. The Amsterdam Vocals (nr. 1 eerste klasse)
6. Jammin', Amersfoort (nr. 2 eerste klasse)

 

7 en 8: Wildcard *)

 

1e Klasse Vocal Groups

 

1 t/m 8: Wildcard *)

 



The Amsterdam Vocals

TOPklasse kleine groepen

 

8 plekken, 4 geplaatst

 

1. Vocaal dubbelkwartert Cigale, Velsen
2. Vocal Group PITS, Doetinchem
3. Maat6, Velsen
4. Muzenco, Santpoort-Noord

 



Dubbelkwartet Cigale

5 t/m 8: Wildcard *)

 

TOPklasse individueel versterkte groepen

 

6 plekken, 4 geplaatst

 

1. Vocalicious (Utrecht)
2. MicSing (Tilburg)
3+4 Hifive (Groningen) ex equo met Shiva Knows (Kerkrade)



Vocalicious

 

5 en 6: Wildcard *)

 

Hoogste puntentotalen jeugdkoren

 

1. Showchoir Rise Up (Neerpelt, B)
2. Pokoor 4-us, Ermelo



Showchoir Rise Up

 

 

*) Wildcards worden bepaald door de selectiecommissie. De keuzes voor het TOPfestival 2011 zijn gemaakt aan de hand van ingestuurde geluidsopnames. De werkgroep voor het volgende TOPfestival zal zich buigen over de selectiecriteria.
Waar en wanneer het 4e TOPfestival zal plaatsvinden, is op dit moment nog niet bekend. BALK hoopt hier zomer 2012 uitsluitsel over te kunnen geven.

 

Alle foto's op deze pagina zijn te bestellen bij: www.evenement-foto.com

 

 

Op zaterdag 12 november heeft Des Unique voor het eerst meegedaan met het BALK TOPfestival in Apeldoorn. Wij kwamen uit in de categorie 1e klasse middelgrote vocal groups en we hebben hier de 3e prijs in de wacht gesleept! We hebben erg veel plezier beleefd aan het optreden en waren erg blij met het resultaat. Het festival was als vanouds super georganiseerd! Ook het optreden van Vocal Line vond iedereen zeer indrukwekkend. Graag willen wij de organisatie bedanken voor weer een geweldig festival. Wie weet tot over twee jaar!


Paulien Mars, namens Des Unique

 


Zeven tips van de redactie

 

  ... voor als je de volgende keer nog hogere ogen wilt gooien ...



 

  • De afstand en positie ten opzichte van richtmicrofoons bepaalt sterk wie door het publiek duidelijk wordt gehoord en wie niet, en daarmee dus ook de koorklank zoals die in de zaal overkomt. Stem je kooropstelling tijdens het optreden af op de plaats van de microfoons en spreek met elkaar af hoe je die zo nodig corrigeert (bijv. door middel van signalen van de dirigent).

  • Zakken van de toon is een (bijna) universeel probleem bij a cappella zang; het is voor iedereen (ook profs) nodig om hier steeds weer op te oefenen; dat kan ook thuis met computerprogramma's zoals Virtual Music Teacher en Ear Master.

  • Geluiden die eigenlijk nabootsingen van de klank van instrumenten zijn, zoals dum dum en dada worden door veel koren en groepen teveel in ABN-uitspraak gezongen; een min of meer (Amerikaans-) Engelse uitspraak is in het algemeen beter. Zing bijv. geen ronde 'oe' maar een klank die lijkt op de 'u' in 'sun'. Dit gaat ook sneller, wat een voordeel is bij dit soort ritmische begeleidingsklanken.

  • De koorklank is bij de meeste groepen tegenwoordig goed verzorgd en vol. De articulatie - en daarmee de verstaanbaarheid - is echter vaak een stuk minder. Het loont zeer de moeite om extra op de medeklinkers te oefenen.

  • Een heftig zwaaiende dirigent voor een bijna stilstaand koor...? De rol van de dirigent zou bij de uitvoering zo klein - of in elk geval zo onopvallend mogelijk - moeten zijn. Dit is mooier om te zien en leidt het publiek minder af.

  • Zangtechnische kwaliteit en theatrale effecten zitten elkaar bij veel koren in de weg. Bij een groot koor zou je deze rollen tot op zekere hoogte (per nummer wisselend) kunnen verdelen; bij een klein koor vraagt het veel extra oefenen.

  • Individuele versterking met direct microfoons biedt als het goed gaat bijzondere mogelijkheden. Als het niet (meteen) (helemaal) goed gaat, kun je een goede klankbalans en timing wel vergeten. Denk er dus goed over na of je de tijd en middelen hebt om deze uitdaging aan te gaan.

 

Meer informatie in het algemeen verslag en het juryverslag.