voorstelling: Close-Up - Zoldergeheimen

Liedjes, rode draad en spanningsboog

Gehoord en gezien: Zoldergeheimen - Vocal Group Close-Up, 10 juni 2012, Purmerend

Wat is er nu nog leuker dan een liedjesprogramma?

Juist – een liedjesprogramma met een verhaallijn of rode draad. Vocal Group Close-Up uit Alkmaar biedt zo’n muziektheaterprogramma met de titel Zoldergeheimen. Het is een afwisselende show met mooie en grappige liedjes, gedeeltelijk a capella en gedeeltelijk op keyboard begeleid door dirigent Pepijn Lagerwey, aaneengeregen door korte sketches door enkele zangers die kennelijk ook acteertalent hebben.

Opvallend is het mooie decor – het podium ziet eruit als een echte zolder, inclusief hanebalken, een heus trapgat en de onvermijdelijke rommel. Deze ‘zolder’ is van een overleden mevrouw; een paar familieleden en vrienden moeten de boel opruimen, en de spulletjes blijken voldoende aanleiding voor 13 liedjes. Een mooi begin is Time in a bottle, dat het publiek direct in de juiste sentimentele sfeer brengt. We leren de mevrouw in kwestie een beetje kennen via Liefs uit Londen en De pijn van geur, de dochter wordt even de hoofdpersoon in She’s leaving home. Erg leuk is Fiets, en hilarisch Saturday Night, vooral door de uit-zijn-dak-dansende ‘Rick’. In dit deel van het programma wordt duidelijk waarom gekozen is voor de titel Zoldergeheimen, en de heftigheid is op zijn grootst in Ik leef niet meer voor jou. Gelukkig laat Close Up het publiek pas vertrekken nadat het goede gevoel weer is teruggekeerd: Vivre en De pijn is weg – wat mij betreft de mooiste liedjes – vormen het einde van de spanningsboog.

Complimenten voor de zangers van Close-Up, voor dirigent Pepijn Lagerwey en voor regisseur Marijke de Wit. Hier is hard gewerkt, en het resultaat mag er zijn. De groep van twintig zangers en zangeressen hebben een mooi koorgeluid en goede solisten. De regie is overtuigend, er gebeurt van alles, er is continu beweging, en het stoort nooit en lijkt nooit ten koste te gaan van de zang, wat ik echt heel knap vind. Opvallend is de dynamiek in de zang, vooral in de a capella-nummers. Hoewel wat mij betreft ‘piano’ nog wel wat beter uit de verf mag komen – het ‘fortissimo’ gaat goed. Verder is een rode draad prettig maar bijvoorbeeld bij Fiets lijkt de relatie met het verhaal wel wat gekunsteld. Wat eigenlijk vooral niet opvalt is de kleding. Pas na een aantal liedjes zag ik dat het hele koor niet alleen in het zwart gekleed was, maar ook nog eens alle mannen gelijk en alle vrouwen gelijk. Het is grappig dat vooral de vrouwen toch wel moeite lijken te hebben met deze uniformiteit; de ‘eigenheid’ wordt dan gelukkig gevonden in zeer verschillende schoenen, van sandalen en blote tenen tot en met hoge suede laarzen…

Zoldergeheimen is nog een aantal keren te zien in juni in Noord-Holland, en wie weet volgen er extra voorstellingen