voorstelling: Prove It - Ga maar rustig slapen

Strak, zuiver en binnen de lijntjes

Gehoord en gezien op 3 juni in Theater De Lieve Vrouw, Amersfoort

Een groep die al behoorlijk naam heeft gemaakt, treedt op in een mooi theater in het midden van het land. Succes verzekerd, zou je zeggen. Paul Sijben ging er naar toe en kwam er met gemengde gevoelens van terug. Zingen met individuele versterking lijkt een goed idee, maar als de techniek je niet helpt kan het behoorlijk misgaan...

In de basis was het concept van deze show gewaagd maar sterk. Diverse kanten van geborgenheid en angst kwamen langs, van luchtig (angsten in de jeugd) tot zwaar (de dood). De zangers straalden uit zich op hun gemak te voelen met de regie van Meta Stevens. Met bonuspunten voor badmintonnen en zingen tegelijk!

De zang was strak, zuiver maar wel binnen de lijntjes (wat de groep ook al als feedback kreeg bij Korenslag). Veel goede stemmen gehoord, maar het mengde het niet altijd even goed. Het koor leek te leunen op de band, terwijl de acapella stukken lieten zien dat ze zangers dat echt niet nodig hadden. De setlist was een mooie afwisseling van diverse stijlen nummers en dito arrangementen, maar geen kippenvel moment. Gaandeweg de show groeide de groep wel meer in het optreden. Na de pauze was de groep al losser dan ervoor. De groep kwam pas echt los bij de tweede toegift 'Korenslag medley', beginnend met Free your mind. Getrokken door een dame waarvan ik me afvroeg waar ze de rest van het optreden verborgen had gezeten, geweldig!

Wat dit optreden wel liet zien is dat je heel voorzichtig moet zijn als je (individueel) versterkt gaat zingen. Er ging het een en ander mis met de versterking, waardoor het publiek het geluid veel harder ervoer dan de geluidsman. De zang was veel te hard versterkt waardoor het optreden niet wist te raken, terwijl sommige stukken waarschijnlijk hadden moeten binnen komen als een bom. Ondanks dat de zang te hard was overstemde de band soms de 19 zangers. Erg jammer, want hierdoor was een grote afstand tussen koor en publiek in het uitverkochte theater. Hopelijk helpt hier bewust van zijn andere groepen deze valkuil te omzeilen.

Ik zal Prove It zeker in de gaten houden, zeker als ze meer onversterkt en acapella gaan zingen. Er zit in deze groep meer dan er bij dit optreden uit kwam.

Paul Sijben