DVD: Montezuma’s Revenge Strikes Back

Een must have voor liefhebbers en verzamelaars

Bestaat Montezuma eigenlijk nog?

Lange tijd was Montezuma’s Revenge niet weg te denken uit de a capella-wereld, en toen plots, een aantal jaren geleden, stopten ze. En ineens waren ze daar ook weer, na de zomer van 2011, met een speellijst van 44 voorstellingen in drie maanden tijd: Montezuma’s Revenge Strikes Back.

En nu zijn ze weer opgehouden te bestaan. Jammer. Maar gelukkig is daar nu de DVD van de laatste show.

Het gaat om een live registratie van de show in december 2011 in Gouda. Achterop de DVD is te lezen dat dit de enige geluidsopname is die bewaard is gebleven van de tournee; de rest is verloren gegaan tijdens de brand in theater Het Speelhuis in Helmond waar de laatste voorstelling zou plaatsvinden eind december. Voor wie de show heeft gezien kan deze DVD een blijvende herinnering zijn; voor wie de show heeft gemist – en tot die categorie hoor ik – is het een kennismaking met een indrukwekkende theatrale show en met twee nieuwe zangers: Robbert van Unnik en Tom Schraven. Door de bekende gezichten van Paul Klooté, Hans Cassa en Menno Stuifmeel blijft het toch onmiskenbaar Montezuma.

Op de voorkant zijn de vijf zangers te zien met kostschoolachtige kraagjes die niet representatief zijn voor wat de DVD te bieden heeft. Wat een a capella circus wordt genoemd gaat vooral over de kleding van de heren, compleet met hoge hoeden en rijglaarsjes, en is natuurlijk ook goed voor een mooie aankondiging: “Dames en heren, hier volgt vocaal trapezewerk, jongleren met akkoorden en een adembenemende stemacrobatiek.” Wat het ook erg goed doet is een ronde piste die bestaat uit losse elementen, die in diverse opstellingen het podium aankleden.

Er staan 23 nummers op de DVD: 11 voor de pauze, 11 na de pauze, en de unplugged toegift Nature boy. Allemaal popcovers, zoals we van Montezuma gewend zijn. Wij krijgen zowel ‘klassiekers’ te zien zoals Fragile van Sting en I wish van Stevie Wonder, als recentere nummers zoals Rolling in the deep van Adele en Stuck van Caro Emerald. Een speciale vermelding verdient Kiss, waarvan je je eerst afvraagt of het wel het nummer van Prince is en het dan toch blijkt te zijn, in wel een heel bijzonder vocaal arrangement. 3rd Leg/Roof garden mag er ook zijn, met zijn danspasjes en de lekkere, energieke solo van Menno. En wat een prachtige stem heeft Tom, die heel goed uit de verf komt in Fireflies, bekend van Owl City.

De choreografie of theaterregie zorgt voor een behoorlijk spektakel, en ook voor een excuus waarom de samenzang niet op elk moment zuiver is. Op een CD zou dit storen, maar op deze DVD wordt dit door de vrolijke beelden ruimschoots gecompenseerd.

DVD Montezuma’s Revenge Strikes Back – A Capella Circus

Te bestellen voor € 15,00 + € 2,75 verzendkosten via www.montezuma.nl