CD: Rock4 - Because

CD-recensie door Corine Schoenmaker

Rock4 heeft een aantal turbulente jaren achter de rug waarin de samenstelling van de groep is veranderd. Niet lang na het vertrek van Peter Weltens, die werd vervangen door Lucas Blommers, besloot ook Luc Nelissen een nieuw pad in te slaan met zijn nieuwe (en inmiddels succesvolle) a cappella groep Shiva Knows. In zijn plaats kwam Harry Bannoehr, geen onbekende in de a cappella wereld. Harry zong jarenlang in een Duitse a cappella groep met een voor Nederlanders haast onuitspreekbare naam (“Die U-Bahnkontrollöre in tiefgefrorene Frauenkleidern). En nu, na in het verleden enkel live albums te hebben geproduceerd, is het eindelijk tijd voor een studio album van Rock4, uiteraard in deze nieuwe samenstelling.

Luc Devens neemt nog steeds de meeste leads voor zijn rekening. Zijn stem blijft bijzonder herkenbaar, maar wat mij opvalt is dat hij zich op deze cd wat in lijkt te houden waardoor de algehele stemming van de cd vrij ingetogen blijft. Bij een live-show van Rock4 vallen de monden van bezoekers vaak open vanwege de kracht en het volume waarmee hij kan zingen. Dat dit op deze cd wat minder (vaak) naar voren komt vind ik een goede keuze, want hierdoor gaat de cd niet vervelen en blijft de cd ook na meerdere keren luisteren mooi.

Dat Harry ook een bijzonder mooie leadstem heeft, bewijst hij in Enjoy the Silence. Ook Lucas mag meerdere keren op de voorgrond treden, zoals bij het instrumentale Tubular Bells en Mad World. Zelfs de bas Nico Jacobs heeft een flinke hoofdrol in Private Investigations. De repertoirekeuze van deze cd is geheel in stijl van Rock4. Tijdloze nummers van grote artiesten, (instrumentale) nummers die onmogelijk in een a cappella jasje lijken te passen, het zijn voor Rock4 juist een reden om ze wel a cappella te gaan zingen. De soms ogenschijnlijke eenvoud van enkele arrangementen bewijst daarnaast dat minder juist meer is. Van de twaalf nummers op de cd zijn er drie al eens eerder uitgebracht op cd (Uninvited en Mama, op de cd Crazy English Summer uit 2004 en Into Temptation op de cd 4Live uit 2001). De arrangementen zijn echter op bepaalde plekken veranderd, waardoor ook deze nummers weer als nieuw klinken.

Wat ook niet ongenoemd mag blijven, is het eigen nummer Be my sculpture en het instrumentale Comptine d’un autre été: L’après-midi, uit de bijzondere Franse film Le fabuleux destine d’Amélie Poulin. Het is duidelijk dat Rock4 zich laat beïnvloeden door zowel rock als klassiek, en het is fantastisch hoe deze twee totaal verschillende muziekstijlen bij elkaar op één cd staan en heel goed bij elkaar blijken te passen.

Deze cd is in mijn ogen een juweeltje, dat in geen enkele cd-verzameling van een a cappella liefhebber mag ontbreken! En wat mij betreft komen er nog meer studio albums van Rock4 in de toekomst, want de mogelijkheid die dit biedt wat betreft het vinden van de perfecte balans, zorgt ervoor dat het een zeer prettige cd is om naar te blijven luisteren.

De cd is te koop via de Rock4 website www.rock4.nl of via www.legaldownload.net/rock4 (hier zijn ook losse nummer verkrijgbaar).