voorstelling: Divina - U bent hier

Gezien en gehoord: ‘U bent hier’ van Divina, 16 juni 2012 in Cultuurhuis Stefanus te Utrecht

Wow, wat een prachtige muziektheatershow heeft Divina gemaakt van U bent hier. Mooie liedjes, heftige liedjes, grappige liedjes, in een mooie mix van Nederlands en Engels en nog buitenlandser, soms a capella en soms op keyboard begeleid door dirigent Pepijn Lagerwey, en dit alles mooi ingekaderd in een flinterdun verhaaltje over op reis zijn en weer thuis komen, waardoor het een prachtig rond geheel werd.

Oh dear van Brandi Carlile was het startnummer. Wel lef om met zo’n ingetogen a capella lied te starten, maar het stond werkelijk als een huis. Mijn avond was al goed. Andere hoogtepunten in de show waren Rolling in the deep van Adele, in een zeer geslaagd arrangement van Rogier IJmker – en wat een prachtige solo! – en Street spirit van Radiohead, waarin niet alleen het koor schittert in heel mooie lange lijnen en goed uitgewerkte dynamiek, maar ook Pepijn in zijn pianospel. Dit waren mijn kippevelmomenten. Maar ook zeer de moeite waard van het beluisteren én bekijken waren Verano porteno en Return to innocence.

Wat maakt een muziektheatershow nu anders dan een ‘gewoon’ liedjesprogramma? Ik denk dat een thema of rode draad inspirerend werkt voor zowel de zangers als de bedenkers van het decor en de regie, en ook voor het publiek. Als op je toegangskaartje ‘boarding pass’ gedrukt staat, zit je toch direct al in een andere sfeer. En humor, een ingredient dat zo welkom is bij vocale muziek, dat is makkelijker en functioneler te verwerken in praatjes tussendoor wanneer er een verhaallijn bestaat. De vondst van Divina was een acteur, die functioneel kwam opdraven als kelner, beveiligingsman of schoonmaker, die geen woord zei maar goed was voor een vette glimlach.

Als je U bent hier hebt gemist is dat jammer; inmiddels is de laatste uitvoering van de serie gespeeld. Ik verheug me al op de volgende show van Divina.