Sfeervol slotconcert vocal pop & jazz days 2012

"Was Mozart in 2012 in Soesterberg en heet hij nu Anders?"

Elke twee jaar vindt er in Soesterberg, in de prachtige lokatie Kontakt der Kontinenten, een internationale zangweek plaats waar liefhebbers van vocale “lichte” muziek een volle week elke dag hun hart kunnen ophalen.

De Vocal Pop and Jazz Days, VPJD , is ook een goed verzorgde culinaire vakantieweek die ik iedere zanger en dirigent aanraad. Naast groepsrepetities voor de deelnemers zijn er door hen interessante workshops te volgen. Dit jaar waren de deelnemers afkomstig uit Portugal, Frankrijk, België, Duitsland en Nederland. In totaal 70 mensen studeren arrangementen in om tijdens het slotconcert een selectie ervan te laten horen, zowel als groot koor, als verdeeld over drie kleinere koren en als masterclass. Elke editie is er een speciale gastdirigent en in de editie van 2012 was er wel een héél speciale gastdirigent.

Anders Edenroth, tenor van The Real Group, is niet zomaar een zanger, dirigent of arrangeur. Hij is een originele, ambachtelijke liedjesmaker die The Real Group als a cappella wereldgroep mee op de kaart heeft gezet. In het door de masterclass uitgevoerde lied Gee! Mine or Mozart’s liet hij zijn speelse natuurlijke lichtheid zien. Als Mozart nu geleefd had zou hij dit jaar een week in Soesterberg zijn geweest.

Dirigenten Matthias Becker uit Duitsland en Tijs Krammer bereidden met Anders Edenroth in Soesterberg de nummers voor waarvan een selectie tenslotte uitgevoerd is. Dat is aardig, want het publiek kan luisteren naar de resultaten van die intense repetitieweek. Het slotconcert in Soesterberg is het podium waarop de selectie ten gehore wordt gebracht en het concert is elk jaar (nog) gratis toegankelijk.

Een bijna volle zaal is het resultaat en een weerzien met oude bekenden zoals Hans van de Brand en Tiago Marques uit Portugal. Met nummers als Gøta, A Cappella in Acapulco en Bumble Bee is het repertoire van The Real Group goed vertegenwoordigd. Er was zelfs een primeur van de hand van Anders Edenroth: All Creatures of Our God and King met aan de basis een oude engelse hymne.

Maar het zijn de Vocal Pop and Jazz Days, dus naast typische vocale jazz met arrangementen van Kirby Shaw (in de vorige editie gastdirigent) en Matthias Becker is er popmuziek zoals Blackbird van The Beatles, September van Earth, Wind and Fire en Hide and Seek van Imogen Heap, arrangementen die onder meer door de muzikaal en artistiek directeur Tijs Krammer zijn bewerkt. Voor het eerst was er ook een door Annalisa Schmad, een van de deelnemers, geschreven lied met een heel persoonlijke tekst, You’re Gone, op muziek gezet door Matthias Becker, dat uiterst sfeervol ten gehore werd gebracht.

Het slotconcert is voor de neutrale toeschouwer een uitgebalanceerde en fraaie voorstelling geworden, een feest van zangplezier, met goede zangkwaliteit, niet alleen van de masterclass maar eigenlijk bij alle varianten waarin opgetreden werd. Bij het openingsnummer Gøta miste ik bij aanvang enigszins nog de typische melodielijn door de mannen maar in de rest van het nummer en tijdens het concert werd het ruimschoots goed gemaakt.

Waar een klein land groots in kan zijn. Onlangs is de European Voices Association opgericht en een zangweek als de VPJD verdient die internationale aandacht. Het is te hopen dat er nog vele interessante edities volgen en dat er vanwege financiële redenen geen combo aanwezig was om bij enkele nummers, zoals in vorige edities, de zang te begeleiden heb ik geenszins als gemis ervaren.

Vocal Pop and Jazz? Yeah!!

Joep Hopstaken, zanger bij VPS KeK en PITS vocalgroup