voorstelling: Dark Side Of The Moon - Try Out

Gehoord en gezien: Try out van The Dark Side Of The Moon - A Cappella, 29 september 2012, Zevenbergen

The Dark Side Of The Moon. Het album waarmee Pink Floyd in 1973 doorbrak bij het grote publiek. Het album dat tot op heden het op twee na best verkochte studio-album aller tijden is. Het album dat zich kenmerkt door een negental nummers, met duistere thema’s, dat in elkaar doorloopt en daardoor een grote spanningsboog kent. En dan nu, door stichting Eduvox, de live a capella versie van dit album!

Het werd al eens eerder gedaan door een Amerikaanse a capella groep in 2005. Hetzij in een studio, waarin de stemmen gedubd werden. Annalisa Schmad en Sander Gieling bedachten: dat moet live kunnen.

En of dat kan! Op zaterdag 29 september, voor een uitverkochte zaal in theater ‘de Borgh’ in Zevenbergen, vond de try-out plaats. In een kleine zaal met een vlakke vloer presenteerden 22 zangers, individueel versterkt, het project waarmee zij zich het laatste jaar hebben gemoeid. En met succes. Onder de bezielende muzikale leiding van dirigent Don Henken laten zij aan Nederland zien hoe een a capella voorstelling óók vorm gegeven kan worden. Met Sander Gieling die zijn VP op een loopstation door laat lopen, een goede geluidstechnicus die precies de juiste hoeveelheid geluidseffecten toepast hier en daar en op de achtergrond videobeelden die de voorstelling versterken.

Naast Annalisa, Sander en Don wil ik ook een compliment geven aan Meta Stevens, die de regie voor haar rekening nam tijdens deze voorstelling. Naast de gangbare opstellingen die hedendaagse vocale groepen gebruiken, liet zij met deze voorstelling zien ook in regie vernieuwend te zijn.

Stichting Eduvox heeft ervoor gekozen de nummers van het album opnieuw te laten arrangeren door Jetse Bremer, Rogier Ijmker en Matthias Becker. Hoewel deze arrangeurs allen een eigen, herkenbare manier van arrangeren laten horen in de voorstelling, is het toch gelukt om de muzikale lijn van begin tot einde goed uit te voeren. Er komen dan ook zeker interessante arrangementen voorbij!

De voorstelling van 29 september was op een aantal vlakken nog duidelijk een try-out. Er was nog geen programmaboekje gereed, de technici moesten het doen met een minimum aan licht en helaas ging er een aantal dingen muzikaal gezien nog niet zoals de deelnemers dat hadden gewenst. Desalniettemin is het concept van de voorstelling zo sterk, dat een luisteraar zich daar niet aan stoorde. Mijn mening is dan ook dat deze voorstelling, die ook tijdens de try-out al de moeite waard was, alleen nog maar kan groeien! Een dikke duim voor initiatiefnemers Annalisa en Sander.

Mijn advies: deze voorstelling is uniek. Als je hem mist, heb je echt iets gemist in vocaal Nederland. Pak dus je kans en reserveer een kaartje voor de voorstellingen in Utrecht (13 & 14 oktober 20102) of Tilburg (26, 27 & 28 oktober 2012)!

Merel Martens