Verslag workshop koorregie Panda van Proosdij

 

Workshop koorregie 20 februari 2016 | Panda van Proosdij | ‘Voice & Physique’

 

Panda van ProosdijTijdens het voorstelrondje geeft Panda de deelnemers veel aandacht door te vragen naar hun verwachtingen van de dag. Aan het begin van de workshop vertelt Panda dat ze begint bij de basis om de deelnemers te laten zien dat een goed bewustzijn van je lichaam, beweging en goed zingen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Ze noemt ‘Voice & Physique’ een filosofie, meer dan een methode. Een filosofie die draait om concentratie, energie en focus.

 

We beginnen de workshop met het losmaken van alle lichaamsdelen. We leren een hele nieuwe visie op ons lichaam. De basis van je lichaam is de romp ‘de motor’, je ledematen zijn ‘de schapen’ die onderling zonder motor niet naar behoren functioneren, je bekken is het moederschip waar het zwaarste punt zich bevindt. Door het lichaam alle aandacht te geven begint je lijf te tintelen en te ontspannen. Er wordt hard gewerkt aan de juiste houding en het streven is om iedereen naar een energieniveau van 5/6 te brengen i.p.v. 3 of 9.

We ’schrijven’ ons telefoonnummer met onze heupen op de vloer en doen een sumoworstel oefening, terwijl we hard HOSSA roepen als voorbeeld van een energizer tijdens de repetitie om de koorleden weer er helemaal bij de halen. Tevens doen we de ‘helikopter’ om de energie weer te laten stromen.

 

Panda legt uit, dat je pas een eenheid kan creëren in je koor als alle koorleden zich bewust zijn van het lichaam, de houding en als iedereen eenzelfde energieniveau heeft. We leren recht te staan, beide voeten onder de heupen met ruimte ertussen, knieën los, borstbeen een stukje op en het hoofd recht (geen touwtje, want je weet niet waar dat touwtje zich bevindt). We leren dat het onnatuurlijk is om met een inademing van een stoel op te staan of te gaan zitten.

 

De energie van Panda is aanstekelijk en er komen wonderlijke onderwerpen aan de orde, zoals vibrators, noten uitkotsen op de 1e rij en als we ons lichaam volledig moeten aanspannen door de ‘poephouding’ aan te nemen bezorgt dit rode oren bij de 3 Vlaamse dames, aangezien het woord ‘poepen’ in het Vlaams hetzelfde betekent als ‘neuken’. Aan lachsalvo’s geen gebrek tijdens de workshop!

 

Panda legt uit dat je niet naar mimiek moet streven, want mimiek staat voor een masker dat van buiten wordt opgezet. Als je een nummer op een goede manier wilt brengen, dan is het van belang dat je altijd van binnen naar buiten gaat.

Panda vertelde van een experiment in een zaal met koor en publiek, waarbij het koor eerst een nummer iets naar voren leunend zong (het publiek boog toen automatisch naar achteren), daarna het nummer iets naar achter leunend (het publiek boog naar voren). Op het moment dat de koorleden goed recht stonden kon het publiek zich ontspannen.

 

Het bewustzijn van je lichaam heeft dus direct invloed op de impact op het publiek. Na afloop mochten de deelnemers hun vragen stellen en we gingen met een energieniveau van 5/6 weer naar huis.

 

Marcelle Immerzeel

 

Delen: