The JazzBox en Pangaea

 

Gehoord en gezien: JazzBox en Pangaea, 19 juni 2016, Astoria Winterswijk

 

Een muzikale traktatie op vaderdag

In het pittoreske theater Astoria in Winterswijk trad op zondagmiddag 19 juni 2016 het projectkoor The JazzBox van Jesper Holm op, samen met wereldmuziekkoor Pangaea van Tijs Krammer. Stichting Eduvox is erin geslaagd om een geweldige middag te organiseren in het anders door velen als te ver en afgelegen aangemerkte Oosten van het land.

 

De middag beloofde door het prettige weer en het verrassend leuke theater Astoria mooi te worden en dat werd het. De zaal was tot in de nok toe gevuld, de artiesten kwamen uit heel Nederland. Een gemiste kans als je er niet bij kon zijn!

Voorafgaand speelde het jazztrio Jazzewind van Gerben Kruisselbrink die zelf in het projectkoor JazzBox meezong. The Jazzbox opende het dubbelconcert met hun zwanenzang. Leider van de groep, Jesper Holm, had uit Denemarken de ervaren, kundige bas Morten Lundsby meegenomen en wat een goede keuze was dat. Wat van ver komt kan echt van toegevoegde waarde blijken. Jesper Holm is een Deense muzikant; een magiër, leraar, dirigent, coach, componist, schrijver en vocaal percussionist die tijdelijk in Nederland woont. In het afgelopen jaar heeft hij een groep in leeftijd en ervaring uiteenlopende zangers en dirigenten, tot een prima groep omgetoverd die vocale jazzmuziek bracht. Het op deze vaderdag aanwezige publiek werd echt verwend.

 

Meteen in het begin was On A Clear Day van een prachtige schoonheid. Het zette de toon en voerde de verwachtingen verder op. Verrassend was het gevoelige If I Loved You met de jonge soliste Bente. Voorbij kwamen ook Yardbird Suite (Charlie Parker), het door Jesper Holm zelf geschreven lied Springtime, Those Who Were (geschreven door Niels Henning Orsted Pedersen) en Tuxedo Junction, door de presentatrice/zangeres Caroline Grasmeijer toegeschreven aan The Manhattan Transfer (maar bekend geworden door Glenn Miller). In een kleine bezetting werd vervolgens Chega de Saudade (No More Blues) van A.C. Jobim ten gehore gebracht en dat was van een fijne ingetogen schoonheid. In de overgebleven liedjes, How Deep Is Your Love en This Is The End Of A Beautiful Friendship, werd vooral ruimte geboden aan de mannen om zich met elkaar te meten. De afsluitende toegift van Count Basie, Whirlybird, was voor The JazzBox project het allerlaatste dat klonk en deed verlangen naar Touché, de Scandinavische groep van Jesper Holm.

 

PangaeaNa de definitieve opheffing van The JazzBox was het tijd voor Pangaea, een groep die in Nederland bij de afgelopen twee edities van het BALK TOPfestival steeds in de top 3 van Nederland eindigde (voor diegenen die van scorebord houden). Ik had ze nooit eerder live gezien. Er was ook een jonge drummer bij, die met zijn percussieve elementen de zangeressen goed aanvulde, maar die helaas niet werd voorgesteld aan het publiek.

Slechts met 9 in plaats van de gebruikelijke 12 zangeressen sloten zij de middag af met een veelheid aan sferen en invloeden, zoals het Zuid-Afrikaanse Die Begin van die Aarde door Antjie Krog, een prachtige trance-achtige uitvoering van een lied uit Kenia, Pakanen en Butterfly van Rajaton met daartussen Aïsha van Cheb Khaled en een verrassend arrangement van New York van Alicia Keys.

Ik kende Safe and Sound van Eveline Vrooland door Pangaea al langer via YouTube met als soliste een prachtige glansrol voor Ewa Chojecka. Andere solisten wil ik echt niet tekort doen want er staat een aantal zangeressen op het podium met zoveel talent dat het een verademing is om deze groep te zien optreden. Een lied van Mercedes Sosa (Gracias a la Vida), I See Fire en afgesloten werd er met het Noord-Afrikaanse Wah Jhi Le Yhim waarin de extremen prettig en luid werden opgezocht. Ik kon de neiging om ze mee te helpen met nog nasalere klanken bijna niet weerstaan.

Pangaea is op zoek naar nieuwe zangeressen en als je uit de regio Utrecht komt is het de moeite waard om aansluiting te vinden!

 

Zoveel muzikale schoonheid in Winterswijk was een traktatie van beide groepen aan het publiek. Nu Winterswijk niet meer als “te ver weg” kan worden aangemerkt staat de weg vrij voor anderen om meer optredens in het oostelijk deel van Nederland te geven of om bij te wonen.

 

Joep Hopstaken

 

Delen: