Petra Andriessen, oud-zangeres bij Divina Close Harmony, regisseur van grotere muziektheatershows en diverse regieworkshops. 'Ik werk graag met enthousiaste koren en dirigenten die meer werk willen maken van hun performance en willen groeien. Wat mij misschien onderscheidt is dat ik niet alleen aandacht heb voor het plaatje/de regie (en de organisatie er omheen), maar dat ik wil dat je als mens in beweging komt. Omdat jij in beweging komt gebeurt er iets met je en ga je groeien. En als jij groeit en dat samen doet met de groep, dan groeit de hele performance. Performen vanuit de kern, noem ik dat en dat gun ik iedereen. Wil je lezen wat ik te zeggen heb over koorcoaching en 'core'performance, ga dan naar mijn Facebookpagina www.facebook.com/koorcoach en like mijn pagina'. Wil je weten wat ik voor jouw koor kan betekenen, neem dan contact via www.koorcoach.nl.

 

 

In november 2019 was ik jurylid artistieke beoordeling bij de grote koren op het BALK TOPfestival in De Doelen in Rotterdam. Ik heb hele mooie koorperformances gezien, mooie bewegingen, mooie energie, maar natuurlijk heb ik ook aandachtspunten, dingen die ik als tips heb meegegeven aan de koren. Graag deel ik deze positieve dingen en aandachtspunten. De tips staan in willekeurige volgorde en geven je hopelijk een mooi beeld van wat er op het BALK TOPfestival allemaal voorbijgekomen is. Doe er je voordeel mee!

 

1. Geef je bewegingen altijd betekenis en energie

Als je in je regie gebruikmaakt van bewegingen (een arm, een vuist, een vingerknip, een klap), zorg dat je die beweging mét essentie brengt. Sta je op het eind van een nummer vooraan in een rij te klappen, zorg dan dat jouw klappen een uitnodiging zijn om mee te klappen. Dan krijg je je publiek in de benen. Ook als je in je regie gaat rondlopen, kun je er betekenis aan geven, bijvoorbeeld: mijmerend, gehaast, of ‘onderweg zijn’. Dan geef je het energie mee.

Voorbeeld BALK TOPfestival: Popkoor Switch wist heel knap de juiste energie in hun vuisten te leggen tijdens hun regie van Muse.

 

2. Als je één voor één opkomt

Als je ervoor kiest om één voor één op te komen, dan zijn hier een aantal tips.

Kom je dansend op? Houd die energie vol tot het laatste koorlid op het podium is én betrek het publiek erbij door niet alleen naar elkaar te dansen en te feesten, maar vooral naar ons die energie te brengen. (Popkoor Koffer)

Kom je acterend op? Zorg ervoor dat ieder karakter authentiek aanvoelt en dat het vinden van jouw plekje er heel natuurlijk uitziet. (Route 16)

Kom je met een spreker op? Gebruik een overtuigende spreker met een goede (theater)stem en veel lef die meteen de aandacht weet te pakken. (Lamusa)

 

3. Solist, pak je rol

Als je soleert, pak die rol dan met verve, zelfs al hoef je maar 2 zinnen te zingen. Dus stap naar voren, zing jouw stuk en maak het helemaal af. Loop niet vlak voor je laatste noot alweer naar achteren. Nee, blijf staan, als een diva of divo!

 

4. Neem je publiek mee op jouw muzikale reis

Je bent als zanger een boodschapper en je publiek is de ontvanger. Een koor dat dit overtuigd en bewust doet, is in staat het publiek mee te nemen. Deze tip klinkt eenvoudig, maar is iets waar je heel hard aan moet werken. Tip: stap het podium op met deze in gedachten: ‘ik sta op dit podium voor jou!'

 

5. Zoek de rust

Als je na een up-tempo nummer een ingetogen nummer gaat zingen, neem dan de tijd om jezelf in dat nieuwe verhaal te krijgen. Zoek samen eerst de rust weer op. Het is heel fijn om als publiek samen met de zangers te mogen landen en samen die nieuwe energie te pakken. Door je tijd te nemen, creëer je een spanning die wij als publiek ook ervaren.

Voorbeeld BALK TOPfestival: Vocal Group Jade kon heel mooi (en knap) die rust overbrengen.

 

6. De kracht van een theatrale regie

Popkoor Repeat liet ons een deel van hun voorstelling The Passion zien. Met eenvoudige, lichte kleding, met mooie witte helium ballonnen en een grote verlichte bal, met eenvoudige blauwe belichting of helemaal in het donker. Als jij voor een theatrale setting kiest, blijf in de gaten houden dat het ‘spel’ of het theater-element niet de overhand krijgt, maar dat altijd de zang centraal blijft staan.

BALK TOPfestival: Repeat werd winnaar Topklasse Grote koren, mede omdat het theatrale aspect de zang heel mooi ondersteunde. 

 

7. Zing het verhaal door je hele lijf in te zetten

Ik eindig met dit onderwerp, mijn onderwerp. Ik heb prachtige nummers voorbij horen komen, met krachtige zinnen, zoals: ‘Always had High hopes’, ‘You light me up’, ‘Never alone’, ‘This is me’ en ‘Watch over us’.

Maar wat wil je met deze teksten aan je publiek overbrengen? Neem ‘Watch over us’... Schreeuw je het uit omdat je je verlaten voelt? Is het een vraag? Of zing je het uit het rotsvaste vertrouwen dat iemand over je waakt? Deze drie variaties vragen allemaal om een andere intentie. Hoe krachtiger de tekst, hoe belangrijker het is dat je ook je intentie meeneemt en niet alleen ‘hard’ gaat zingen, maar de intentie in je energie in je lijf laat zien.

 

Auteur: Petra Andriessen

Dit artikel verscheen eerder op de website van Petra: www.koorcoach.nl.

 

Delen: