Petra Andriessen, oud-zangeres bij Divina Close Harmony, regisseur van grotere muziektheatershows (o.a. GoOpera! Faust, juli 2016) en diverse regieworkshops. 'Ik werk graag met enthousiaste koren en dirigenten die meer werk willen maken van hun performance en willen groeien. Wat mij misschien onderscheidt is dat ik niet alleen aandacht heb voor het plaatje/de regie (en de organisatie er omheen), maar dat ik wil dat je als mens in beweging komt. Omdat jij in beweging komt gebeurt er iets met je en ga je groeien. En als jij groeit en dat samen doet met de groep, dan groeit de hele performance. Performen vanuit de kern, noem ik dat en dat gun ik iedereen. Wil je lezen wat ik te zeggen heb over koorcoaching en 'core'performance, ga dan naar mijn Facebookpagina www.facebook.com/koorcoach en like mijn pagina'. Wil je weten wat ik voor jouw koor kan betekenen, neem dan contact via www.koorcoach.nl.

 

 

 

Mezzo-sopraan Ingrid Stijsiger, geboren in 1966, studeerde in 1990 af aan het Conservatorium te Alkmaar bij Maja Schermerhorn en studeerde daarna 3 jaar UM bij Cora Canne Meijer aan het Sweelinck Concervatorium te Amsterdam. Zij deed mee aan verschillende masterclasses bij onder meer Margreet Honig, Kurt Equiluz, Daniel Ferro, Eva Blahova, Elly Ameling en Harry Peeters. Tijdens en na haar studie heeft Ingrid zich weten te ontwikkelen als een veelzijdig zangeres. Zij zong in bijna alle grote zalen van Nederland, waaronder Concertgebouw Amsterdam, Vredenburg Utrecht en De Doelen in Rotterdam.


Exclusief voor (koor)zangers die de overstap willen maken naar een performance met impact


3 supertips van vocal coach en mezzo-sopraan Ingrid Stijsiger

Een fantastische koorperformance neerzetten met impact heeft alles te maken met de uitstraling op het podium. Als koorregisseur wil ik graag geloven dat het allemaal te danken is aan mijn fantastische regie en -aanwijzingen. Niets is minder waar! Ik maak maar een deel uit van dat succes op het podium. Veel belangrijker zijn de dirigent/vocal coach en de zangers zelf. Als een koor muzikaal een topprestatie kan leveren, dan wordt de koorregisseur degene die met de slagroomspuit het toefje mag aanbrengen.

 

Maar een muzikale topperformance leveren op het podium heeft wel alles te maken met uitstraling, focus en intentie. Ik vroeg het vocal coach en mezzo-sopraan Ingrid Stijsiger. Zij geeft 3 superwaardevolle tips die je laten inzien dat zangtechniek, focus én performance alles met elkaar te maken hebben.

 

Tip 1: Vertel het verhaal en je blijft op toon

Zodra je emotie toevoegt in je zingen, dan gebeurt er iets met je focus, toon en volume. Zonder het verhaal zakt het allemaal in, je verslapt, je noten zijn te laag en gebeurt er niets bij het publiek. Er komt niets over, niet in wat je uitstraalt, niet in je klank en niet in de intentie waarmee je zingt. Ga je het verhaal vertellen, dan zet je je hele zangapparaat aan: je ademt beter, je maakt beter gebruik van je resonanceholtes (luchtpijp, keel-, mond-, neus- en oog- en voorhoofdsholtes) waardoor de borstresonantie en boventonen tevoorschijnkomen. En omdat je je richt op het verhaal, de emotie, blijf je het hele nummer gefocust en zakken je tonen niet. Want zodra jij verslapt, verslapt alles. Dus denk niet dat je alleen het verhaal moet vertellen voor de performance, het is ook essentieel voor het zingen! En hoe beter je zingt, hoe beter meteen je performance is.

 

Tip 2: Houd focus tot de allerlaatste noot!

Vaak kan het publiek je helpen het nummer te zingen. Je kan ze aankijken en dan gaat het vertellen redelijk vanzelf. Maar als je het publiek niet (goed) kan zien, dan moet je nog meer de focus en concentratie bij jezelf vandaan halen. Verslap niet tijdens het nummer, bedenk dat het hele nummer van belang is voor de beleving. Zing echt tot de allerlaatste noot. Leg die laatste noot op een presenteerblaadje en bied het aan aan je publiek.. ‘kijk eens… hier is ook nog die hele belangrijke laatste noot’. Als je met die focus het nummer zingt, dus tot op die laatste noot, dan zal je eens iets meemaken!

 

Tip 3: Vertel het verhaal van de componist/arrangeur aan jouw publiek

Het grootste gevaar ontstaat nadat je je noten en je tekst hebt geleerd. Je legt het arrangement weg, want je kent het uit je hoofd. Maar vergeet niet dat de componist en arrangeur het muziekstuk en de tekst met een bedoeling zo heeft geschreven, dus dat dat crescendo er niet voor niets staat en dat je daar forte moet zingen ook. Ook de tekst is nooit willekeurig ( hoe moeilijk sommige betekenissen ook zijn). Dus verdiep je in wat de componist/arrangeur je wil vertellen, want als jij dat doet, dan heb jij het publiek ook echt iets te vertellen.

 

Een goede koorperformance met impact heeft dus alles te maken met uitstraling, intentie en emotie, maar óók met zangtechniek en focus. Vocal coaching en koorregie gaan wat mij betreft echt hand-in-hand. Wil jij de overstap maken van een goede (koor) zanger, naar een fantastische zanger met impact, investeer dan eens in vocal coaching. Wat je daar zult leren zal je ontzettend helpen bij jouw performance op het podium, en dan heb ik je waar ik je wil hebben. Want hoe beter jij zingt (hoe meer je loskomt van het technisch zingen) en hoe meer je durft te laten horen wie jij bent en waar de muziek wat jou betreft voor staat, dan pas kan je spreken over een top-performance met impact. Dus, investeer in het zingen én performen tot die laatste noot op dat presenteerblaadje, want dan kan het publiek die noot niet alleen zien en horen, maar ook echt ‘ontvangen’!

 

Auteur: Petra Andriessen

 

Delen: