Schudden voor gebruik: Zonde

Zonde op zondag door Schudden voor gebruik, zondag 20 november 2016, de ogtent, Duiven

Een mooie muzikale en theatrale tocht langs de zeven zonden

Schudden voor Gebruik doorloopt de zeven zonden van de mens gedurende dit 1,5 uur durende concert geschreven door Wilbert Friederichs en muziek door Jetse Bremer.

Zonde 1: Hoogmoed. Hoogmoedig, verwaand en stil betreden de zangers en zangeressen van Schudden voor Gebruik een voor een het podium in de Schutterszaal van de ogtent op zondagmiddag 20 november 2016. Onder de indruk, vol verwachting en stil wacht het publiek af wat er komen gaat. Een grote vliegenmepper wordt voor op het podium neergelegd. Na het openingsnummer Hoogmoed gaan de leden rug aan rug in tweetallen staan en draaien telkens om tijdens het prachtig gezongen Ik hou van mij van Harrie Jekkers. De heren zingen het nummer Nergens goed voor van de Dijk naar een arrangement van muzikaal leider Elke Jansen met een humoristische slag.
Tijdens ieder blok wordt het publiek duidelijk gemaakt, dat iedereen wel eens een zonde begaat, je niet alleen in zonde staat, want uiteindelijk is iedereen verbonden in zonden.

Zonde 2: Hebzucht. Met Hebzucht wordt gierig met geld omgegaan, terwijl daarna met geld wordt gesmeten met het nummer Geld, alles kan je kopen voor geld. Er komen meerdere nummers van Brigitte Kaandorp voorbij, die garant staan voor lachsalvo’s in het publiek. Dikke portemonnee gaat over een vrouw, die alles kan betalen in de wereld behalve het hart van haar lief, die ze uiteindelijk kwijtraakt.

Zonde 3: Jaloezie. Ik ben ’m kwijt sluit mooi aan bij het laatste nummer van het vorige blok. Als je je lief dan toch kwijt raakt aan een ander, dan maar door een mes in de rug te steken en zijn leven te nemen. Een van de mooiste en gevoeligste nummers Het is over is zo prachtig vertolkt. Je voelt de pijn als de vrouw die in eerste instantie blij lijkt te zijn om van haar man af te zijn, maar aan het einde zijn nieuwe lief vraagt om hem alsjeblieft niet stuk te maken.

Zonde 4: Vraatzucht. Waar krijg je de meeste trek? Natuurlijk in de sportschool waar je alleen nog maar kunt denken aan lekkere snacks en koolhydraten en eiwitten. Een grappige choreo waarbij de zangers afwisselend sportapparaten voorstellen en sporters, die de apparaten een voor een afwisselen. Nooit gedacht dat je op zo’n grappige manier Zag 2 beren broodjes smeren kan zingen, dankzij de grappige Berensonate van Wilbert Friederichs.

Zonde 5: Woede. Bij het nummer Kwaad worden boomwhackers gebruikt, die op de benen, schoenen of bankjes worden geslagen voor een percussie sound. Na al deze woede volgt gelukkig De verzoening waarbij drie dames prachtig gelijk en overtuigend vragen om lief gevonden te worden.

Enorm sterk is de choreo tijdens de voorstelling door Paul Greidanus, die de enorm theatrale uitstraling van de individuele zangers en zangeressen versterken. De articulatie en gelijkheid van de gezongen nummers zijn indrukwekkend. Het hart van Schudden voor Gebruik ligt duidelijk bij de theatrale nummers, waarmee ze volledig uitpakken en het publiek inpakken en raken.

Zonde 6: Wellust. Een onderwerp, dat zich leent voor veel humor. Van Doe de ballenkneller, tot het hitsige Wellust tot een mooie monoloog van de bas Wie doet er tegenwoordig nog aan seks.

Zonde 7: Luiheid. Het nummer Luiheid is qua choreo een enorme uitdaging, want in tweetallen hangen ze enorm lui tegen elkaar aan en zakken ze langzaam maar zeker naar de grond tot ligstand op de vloer. En probeer dan maar eens zuiver te zingen met ademsteun, maar dat gaat de groep goed af. Als je denkt dat dit een mooie afsluiting is, dan wordt er toch nog een veerpont gepakt, waarbij 2 groepen omstebeurt elkaars tekst afpakken. Uiteindelijk wordt de vliegenmepper tevoorschijn gehaald om de lastige zoemende vlieg dood te slaan en het concert tot een definitief einde te brengen.

Na het zingen van ‘lang zal ze leven’ voor de jarige muzikaal leider Elke Jansen gaat iedereen na een mooie, humoristische, zuivere, afwisselende show weer door de storm naar huis, hun eigen zonden overdenkend.

Marcelle Immerzeel