Verslag workshop Bas Groenenberg

 

Popkoor O|TWO|SIX uit Arnhem inspecteert de theaterzaal van het Icoon Theater in Amersfoort, terwijl de deelnemers (bestuursleden, dirigenten en leden van choreocommissies) binnendruppelen om 10:30 uur. Het koor is met 52 zangers gekomen om vandaag met Bas Groenenberg samen te werken.

 

Het koor én de deelnemers aan de masterclass maken onder leiding van Bas eerst hun lijf los met verschillende oefeningen, waarna iedereen fris en gefocust is om aan de masterclass deel te nemen of te kijken, luisteren en te leren.
Na het lijf volgen enkele inzingoefeningen om ook de stembanden op te warmen. Bas vraagt om blij te zingen en de klank wordt meteen ronder en mooier. Hij heeft het koor en de deelnemers met zijn humor heel snel op zijn hand. De sfeer is daardoor erg aangenaam, wat natuurlijk belangrijk is, omdat je als koor toch echt wel met de billen bloot moet in een masterclass.

 

Bas benadrukt dat goed luisteren essentieel is voor een koor. Hij laat het koor daarom in een halve cirkel op de podiumvloer staan. De eerste persoon links zingt een toon op MA en heel langzaam neemt de buurvrouw dit over en vervolgens zijn/haar buurvrouw tot in een golfbeweging de klank bij de laatste persoon rechts is aangekomen. Dat klinkt als een eenvoudige oefening, maar blijkt toch lastiger dan gedacht.

Vervolgens wordt het koor verzocht om in tweetallen heel langzaam een verhaal te vertellen, waarbij één persoon vertelt en bewegingen maakt en de ander volgt zowel in spraak als in beweging. Prachtig om te zien hoe sommige tweetallen helemaal in elkaar opgaan. Na deze oefening wordt één persoon voor het koor geplaatst, die bewegingen maakt met de armen en het koor dient deze exact na te doen in spiegelbeeld. Op deze manier krijg je al een mooi beeld van bewegingen, die heel krachtig over komen bij het publiek.

 

Popkoor O|TWO|SIX zingt het nummer The Flood van Katie Melua. Bas duikt met het koor in de betekenis van het nummer en verzoekt de koorleden elkaar in tweetallen uit te leggen waar het over gaat. Als er andere interpretaties mogelijk zijn, dan is het belangrijk om als koor van één uitleg uit te gaan en daar een choreo of regie op te maken. Kijk naar de tekst en weet wat je zingt!

Een andere goede leidraad is, om bij de choreo of regie uit te gaan van het gemiddelde van het koor en daar dan iets boven gaan zitten. Dat kan een koor best aan en je daagt iedereen uit. Wees wel streng als je iets maakt; als je bijvoorbeeld de handen gespreid open wilt dan moeten ze ook echt allemaal gespreid en open zijn. Tijdens het nummer stelt Bas continu vragen aan het koor om hen de intentie/kracht te laten versterken.

 

Maar hoe hou je de focus? Er gebeurt van alles naast en voor je. Het antwoord: loslaten! Natuurlijk moet je je aandacht bij het nummer en je mede-koorleden houden, maar doe vooral ook je eigen ding en stoor je niet aan een verkeerde noot of beweging van een buurman of -vrouw. Geniet zelf en straal dat uit naar het publiek.

 

Na de lunchpauze volgen een paar oefeningen die kunnen helpen bij het bewust worden van je plek op het podium. Ook worden er wat tips gegeven voor wat betreft podiumkleding:

  • Geen blote armen; funest met licht op het podium
  • Geen spaghettibandjes
  • Het is theater, dus je draagt een kostuum. Het is geen kleding voor een feestje o.i.d.
  • Laat iedereen in zijn/haar waarde; laat variëteit en eigenheid zien

 

Popkoor O|TWO|SIX zingt vervolgens de nummers River deep, mountain high en Dancing Queen. Het koor krijgt instructies, zodat de deelnemers kunnen zien welke mogelijkheden je hebt voor opstellingen, bewegingen en hoe soms kleine veranderingen grote effecten teweegbrengen.

Als afsluiting zingt het popkoor nog een keer The Flood van Katie Melua, maar deze keer met zoveel meer kracht en intentie dan aan het begin van de masterclass.

 

De koorleden en deelnemers gaan met een enorm enthousiasme en vol van nieuwe ideeën naar huis. Het was een zeer inspirerende dag.

 

Marcelle Immerzeel

 

Meer informatie over Bas Groenenberg is te vinden op www.basgroenenberg.nl.

 

 

Delen: