Liefs van EigenWijs - 15 jaar EigenWijs

Liefdesverklaring aan de muziek van EigenWijs bij 15-jarig jubileum

Gehoord en gezien: Liefs van EigenWijs, 27 oktober 2012 , Zutphen

In de prachtige zaal de Buitensociëteit van de Hanzehof in Zutphen vierde vocal group EigenWijs uit Lochem/Zutphen zaterdag 27 oktober haar 15-jarig jubileum met de show Liefs van EigenWijs.

Het koor dat sinds 1,5 jaar onder leiding staat van Rogier IJmker, bestaat uit 12 leden - 6 mannen en 6 vrouwen - en heeft daarmee een prachtige balans in klank en harmonie. EigenWijs heeft zich de laatste jaren ontwikkeld als een topper in de regio en lijkt in potentie haar grens nog niet bereikt te hebben. Met gedurfd materiaal werd het publiek verrast, waarbij het koor zelf de randjes van haar eigen kunnen durfde op te zoeken, zoals in Always and forever (arr. Malene Rigtup).

Het begin van het concert was bijzonder. De groep nam al zingend een geluidsfragment over, waarbij vrienden en bekenden persoonlijk welkom werden geheten. Helaas miste ik daarna wel enige communicatie met het publiek. Ondanks de bescheiden rol van Rogier, met witte handschoenen in het donker, ontbrak het nog aan een beetje zelfvertrouwen. Ook de regie was daarbij niet altijd van zelfsprekend en kwam zeker in het begin nog wat onwennig over. Gelukkig groeide het plezier tijdens het concert en kwamen de nummers steeds beter tot hun recht, waardoor ook het publiek veel bewondering had voor Somebody that I used to know (arr. Rogier IJmker) en Viva la vida (arr. Jens Johansen). Welk koor wil nu niet dat de dirigent ook nog eens zulke prachtige arrangementen kan schrijven?
De pianobegeleiding was in handen van Bram Verhagen en als voorlaatste vóór de pauze speelde Stephan Potman op accordeon een mooie solo als intermezzo. Op zich een apart moment, want het koor zong daarna nog één nummer. Gelukkig was het er wel weer één die zeer in de smaak viel bij het publiek, Gabriella Song.

Een leuk idee en goede zet was de workshop die het koor overdag had georganiseerd. Onder leiding van de altijd enthousiaste Rogier had een vijftiental mensen het nummer Sweeter (van Gavin DeGraw) ingestudeerd. Zij zongen dit nummer mee vanuit de zaal. Kort daarna was voor mij het muzikale hoogtepunt van de avond: de mannen zongen Hoe dikwijls van Herman van Veen (arr. Jetse Bremer). Het koor wist het hoge niveau daarna goed te handhaven in zowel spanning als muzikale kwaliteit. Het arrangement van Don Henken van Someone like you (Adele) mag ook zeker niet onvermeld mag blijven.
De finale Libertango (Piazolla/arr. Escalada) was een feest voor iedereen, waarbij het koor nog een keer werd uitgedaagd alles uit de kast te halen. EigenWijs mag tevreden zijn met de keus voor een dergelijke opzet en hopelijk kan het de groei in kwaliteit de komende jaren nog doorzetten.

Aan de ideeën en het enthousiasme van Rogier zal het niet liggen!

Ruut te Velthuis

Meer foto's via deze link  ►