Singing 9 to 5 - Des Unique

Gezien en gehoord: ‘Singing 9 to 5’ van Des Unique, 9 november 2012 in Klassetheater te Tilburg

Vocal Group Des Unique maakt het waar

In 2010 wonnen zij het Tilburg festival akkoorT en in 2011 werden zij derde in hun categorie op het BALK Vocal Light TOPfestival. Vocal group Des Unique uit Tilburg schept wat dit betreft zeer hoge verwachtingen. Maar de zestien dames maken de verwachtingen geheel waar. “Singing 9 to 5” heeft humor, energie, mooie klanken en overtuigt .

Waar de vorige voorstelling van Des Unique (of, met Tilburgse tongval, ‘Da’s Uniek’) vooral op zang gericht was, is “Singing 9 to 5” een met muziek omlijst toneelstuk. Het vertelt het verhaal van Communicatie- en Advies, Relatiebemiddelings- en Reclamebureau Des Unique, een bedrijf met vijftien opvallende werknemers en een excentrieke manager, die samen een personeelsuitje bij radiostation 8FM proberen te winnen. De deelname in deze wedstrijd verloopt echter niet zonder horten of stoten, hetgeen leidt tot kluchtachtige taferelen. Het plot bevat intrige, geroddel, karikaturale typetjes en een flinke portie humor.

De vocale kwaliteit van de zangeressen bewijst waarom zij een gouden en bronzen plak in hun kast hebben hangen: perfect in balans, ritmisch gelijk, egaal, dynamisch en verzorgd tot en met de slotlettergrepen. Een bijzondere prestatie, zeker omdat het koor zingt zonder dirigent of vocal coach voor hun neus. Des Unique zingt onafhankelijk, waardoor een directe relatie met het publiek aangegaan kan worden. De emoties zijn voelbaar. Met name Alles Is Liefde (Bløf, de akoestische versie) biedt, met complimenten aan arrangeur Erik van Vugt, een palet aan ingetogen klanken en brede harmonieën die het lied net een diepere dimensie en hiermee emotionelere lading geven dan de meeste arrangementen. Ook met het lieflijke Smile (C. Chaplin e.a.) weet Des Unique het publiek te raken, ook dankzij de betreffende solisten. Maar ook met up tempo nummers weten ze raad (denk aan Jump en Don’t Stop Believing).

Onderscheid maak je vaak met de kleine dingen. Dan heb ik het niet over het kleine woordgrapje of het ene arrangement dat een moment uniek maakt. Des Unique verrast, door het zingen van de korte reclamedeuntjes van 8FM (alle merknamen ludiek vervangen door een luidkeels “PIEP”) en het uitdelen van chocolaatjes tijdens het pauzelied Chocola (“van ca-ca-ca-cacao”). Daar word je als publiek toch vrolijk van.

Toch gingen niet alle liedjes met hetzelfde schijnbare gemak. Rolling In The Deep (arr. J. Bremer) liep niet geheel vlekkeloos en ook enkele solostukken bevatten wat slippertjes. Wellicht waren sommige solo’s geschikter voor een sopraan, om de hoorbare moeite in het treffen van de noten te voorkomen. Ten slotte eindigde het plot erg abrupt en miste wat afwikkeling. Maar dit zijn slechts schoonheidsfoutjes in een verder overtuigende voorstelling. Het was jammer dat het publiek vocal coach Sofie Dirkx en regisseuse Vivianne van den Boom niet te zien kreeg. Ook verdiende de vierkoppige band, onder aanvoering van Harry Swinkels, een staande ovatie voor hun strakke spel, dat, dankzij een volledig gesloten systeem (erg slim!) een gebalanceerde klank produceerde. Het applaus halen was daarentegen onverdiend kort.

Een toegift, die op toneel ontbrak, kwam gelukkig toch nog in de foyer, gewoon te midden van het publiek. Des Unique steunt het initiatief Dress For Success en probeert dus een rol van betekenis spelen in het leven van vele mensen door middel van goede doelen en eigen initiatieven. Dat dwingt respect af voor de toch al sympathieke vereniging. De foyer moest daarom ook een sociale ontmoetingsplaats zijn waar iedereen met elkaar kon napraten en waar sociaal min of meer geïsoleerde mensen nieuwe kennissen konden ontmoeten.

“Singing 9 to 5” was een overtuigende voorstelling die de hoge verwachtingen overtrof. Des Unique: gefeliciteerd!

Ruben Smits

---