Swingle Singers - Voice Fusions

Een relaxte en zeer getalenteerde groep met een prettige dosis humor

Gehoord en gezien: The Swingle Singers, 9 december 2012, Arnhem

Het Musis Sacrum in Arnhem is het decor voor een middagconcert van een van 's werelds bekendste zanggroepen. De huidige samenstelling van de groep is jong, energiek en zeer getalenteerd. Spatgelijk en loepzuiver zingen ze arrangementen waar je U tegen mag zeggen.

Het programma is zeer gevarieerd. Misschien heb je bij de Swingle Singers de associatie met klassieke muziek, omdat de groep hiermee in de jaren ’80 en ’90 bekend werd. Inmiddels is de focus enigszins verschoven naar jazz, en naast covers zijn er in de huidige show ook een aantal zelfgeschreven nummers te horen. Zeker dit laatste is een grote aanwinst en het overduidelijke bewijs dat de groep gebruik maakt van hun talenten. Erg leuk om te zien en horen is bijvoorbeeld Piccadilly, geschreven door de bas Edward Randell, waarin de zangers om beurten even op de voorgrond mogen treden. Maar ook het prachtige, ingetogen Hiding your smile, geschreven door de sopraan Joanna Goldsmith-Eteson, waarmee het concert opent, is een juweeltje.

De jazz klassieker Spain is misschien weinig verrassend qua repertoirekeuze, maar daarom niet minder knap. Dan zijn S(w)ingle Ladies (Beyonce Knowles) en You oughtta know (Alanis Morissette) in een jazzy jasje verrassender.

Het ontbreekt echter niet aan klassieke nummers. De snelheid en precisie waarmee Concerto Grosso (Corelli) gezongen wordt is bewonderenswaardig. In de Diva Aria laat Sara Brimer op humoristische wijze opera horen. De Swingle Singers zijn echt van alle markten thuis. Bij traditionele nummers, zoals bijvoorbeeld het Turkse Gemiler Giresun'a waan je je met gemak op een zonnige vakantie in Turkije.

Ook Poor Wayfaring Stranger, een bekende spiritual/folk song uit Amerika, mag hierbij niet ongenoemd blijven. Eigenlijk wordt elk nummer indrukwekkend gezongen en in de pauze en na afloop hoor ik in de foyer alleen maar lovende woorden. Omdat het december is, zingen de Swingle Singers ook meerdere kerstnummers. Zowel zelfgeschreven, traditioneel als populaire nummers komen aan bod.

De zangers staan in casual kleding op het podium wat zorgt voor een ongedwongen, relaxte sfeer, ze zien er zelfverzekerd en enthousiast uit, en laten tijdens en tussen de nummers door ook zien dat ze over een prettige dosis humor beschikken.

Komend jaar viert de groep haar 50-jarig jubileum. Ter ere hiervan zullen er maar liefst twee nieuwe albums verschijnen. Reden genoeg om hun website, facebook of twitter (@swinglesingers) in de gaten te houden!

Corine Schoenmaker