Close to Christmas - Close-Up

Gehoord en gezien: Close to Christmas door Vocal Group Close-Up, 15 december 2012 in de Lutherse Kerk in Haarlem

Herkenning en verrassing op een bijzondere locatie

Eerst even wat over de locatie. Alleen daarvoor zou je al naar dit soort optredens gaan. We waren nu in de Lutherse kerk in Haarlem en je komt toch weer op een plek waar je nooit geweest bent. Het is een prachtige sfeervolle kleine kerk die ligt verscholen tussen de gebouwen bij de Zijlstraat en Leidsevaart richting station.

Maar het gaat om het optreden van Close-Up. Nu alweer een tijdje onder de leiding van Pepijn Lagerwey brengen ze hun derde kerstproductie Close to Christmas. Het concert begint met twee mooie carols die de sfeer er meteen goed inzetten en bij het 12 days of Christmas wordt er op een bijzondere manier omgegaan met het feit dat het best een lang nummer is. Na het Five golden rings, waarbij het publiek volgens traditie (elke keer) spontaan ging staan, worden de eerste vier op een humorvolle manier erg snel en afgeraffeld gezongen om maar snel met het nummer klaar te zijn. Wat niet betekent dat het ook slecht gezongen werd, dat zeer zeker niet. Het gaf een apart effect, wat mij wel aansprak.

Hierna het nummer Ik ben een kerstbal uit Sesamstraat, dat ik niet kende maar leuk gebracht werd met een korte monoloog van Bert en Ernie en goed paste in de show. Na Deck the halls en Silent night in prachtige arrangementen begon de kerstengel (Dirkje Wempe) het verhaal De engel van Godfried Bomans voor te dragen. Dit werd afgewisseld met de resterende liedjes en bracht, wat mij betreft, elke keer een moment van overpeinzing over waar kerst voor staat.

Het nummer Candlesong van Basix en Use Somebody van Kings of Leon sprongen er wat mij betreft uit, mooie nummers die, net als alle nummers, met overtuiging gebracht werden. De toegift was X-mas was a friend of mine, bekend van Fay Lovsky, in een behoorlijk vlot tempo, wat zeer mooi uitpakte. We hebben weer erg genoten van de afwisselende show met bekende en onbekende nummers, zodat er herkenning is, maar ook wat verrassends.