Silvery Bells - Divina

Gehoord en gezien: Silvery Bells, winterconcert door Divina, 22 december, Utrecht

Winterconcert met warme muziek en glühwein

De naam zegt het al een beetje, winterconcert. Dat houdt in dat er zowel kerst- als gewone nummers voorbij komen tijdens dit concert. Ze openen met Prayer to the one van Carol Maillard in een prachtig arrangement van Tijs Krammer. Hierna een Frans kerstlied Noel Nouvolet met een prachtige solo gevolgd door het Spaanse Riu Riu Chiu uit de 16e eeuw. Daarna het door Eartha Kitt beroemd gemaakte Santa baby en het voor mij onbekende Oh dear. Dit is van Brandi Carlile uit 2009. Zoals wel eens vaker spreekt het arrangement mij meer aan als de originele uitvoering.

Ze vervolgden met het ijzersterke Winter van Tori Amos, Silent night en het prachtige Walking in the air met alweer een mooie solo.

Hierna was er pauze met glühwein.

Na de pauze staan meer gewone nummers op het programma en het eerste nummer is Exit music (for a film). Dit nummer is speciaal door Radiohead geschreven voor de aftiteling van de film Romeo + Juliet uit 1996. Dit is een echt kippenvelnummer, krachtig en spannend gezongen. Hierna het minste nummer (als ik er dan een zou moeten kiezen) van de avond, Ken je mij van Huub Oosterhuis. Vervolgens Adiemus van Karl Jenkins en het krachtige Who wants to live forever van Queen, uit de film Highlander.

Ze vervolgden met Hallelujah van Leonard Cohen, een mooi nummer en een mooi en moeilijk arrangement, maar een beetje te vaak gezongen door, ja wie niet. Vervolgens het mooiste nummer van de avond, Omarm me bekend van Bløf. Ze sloten het concert af met X-mas was a friend of mine het prachtige kerstnummer van Fay Lovsky.

Divina kreeg een staande ovatie van het enthousiaste publiek en liet zich verleiden om nog een toegift te doen. Dat werd het overbekende Have yourself a merry little Christmas in een mooi a cappella arrangement. Het was een mooie afsluiting van een avondje genieten.