What's hot? Volgens Joep Hopstaken

 

 

Joep Hopstaken is actief zanger als tenor bij PITS en VPS KeK . Verder is Joep vooral bekend binnen BALK en de a cappellawereld vanwege zijn energie die hij steekt in o.a. Facebook om Nederland te verbinden met wat elders in wereld op a cappellagebied gebeurd. Voorbeeld hiervan is 21 april 2013 als hij op eigen initiatief de Deense a cappellagroep Postyr Project voor een tripel vocaal concert met vocal group Catch! en VPS KeK naar Nederland haalt. De groepen waar Joep in zingt staan bekend om hun originele nummerkeuze en bijzondere arrangementen.. dus hoog tijd voor een kennismaking met Joep en zijn filosofie.

Overigens is Joep getrouwd, heeft 1 kind, werkt al 25 jaar als arts in de psychiatrie en woont in Laag Keppel in de Achterhoek.


Arrangementen voor koren en a cappella groepen

Hoe kom je eraan? En wat kies je? Als zanger heb je je eigen afwegingen wat je graag zou willen zingen. Smaak wordt mede bepaald door naar welke muziek je luistert en met name geluisterd hebt. Soms is in bepaalde kringen een nummer al een klassieker terwijl het bij het grote publiek niet bekend is. Meestal moet je hiervoor niet bij de Top 40 of Top 2000 nummers zijn. En een hit wordt, als het a cappella wordt gezongen, nogal eens een flop. Het is althans wel erg risicovol om zoiets te willen doen met het doel het nog beter te laten klinken dan het origineel.

 

Repertoirekeuze

Een koor heeft vaak een al dan niet professionele dirigent en een repertoirecommissie die met elkaar bespreken wat het koor gaat zingen. Koorleden die er plezier in hebben om in een commissie te gaan zitten zouden gevoed moeten worden door andere leden die er interesse in hebben om goede muziek te herkennen en te willen uitvoeren. Ik bezoek voor goede muziek het North Sea Jazz festival maar ook zou je naar Eurosonic kunnen gaan (mijn voornemen voor 2014). Luister naar CD's en zoek naar de pareltjes, ga naar concerten van bijzondere artiesten, koren en a cappella groepen in binnen- en buitenland. Kijk wat er leeft op Facebook en bezoek bijvoorbeeld de BALK-groep. Daar kom je de in postings de betere groepen wel tegen, bijvoorbeeld bij de Suggesties voor de slotact bij het TOP Festival 2013. Doe mee aan de Vocal Pop and Jazz Days of aan activiteiten die BALK organiseert. Een periode zangles nemen is om meerdere redenen goed. Een internationaal a cappella festival bezoeken is een fantastische ervaring. Je moet jezelf eerst uit de comfortzone halen voordat je terechtkomt daar waar de magic begins.

 

Dat kan ook allemaal positief bijdragen aan ontwikkeling van je smaak. Valt er over smaak niet te twisten? In elke muziekformatie kan er steeds enige mate van twist zijn over welk nummer wel en welk nummer niet toegevoegd wordt. De kracht van je groep is niet gebaseerd op het niet hebben van conflicten maar om het kunnen omgaan met conflicten. Uitgangspunt is altijd respect voor de kwaliteiten van de ander en die liggen vaak bij iedereen weer anders. Het kan een passie worden om verrassend en nieuw, maar ook bijna vergeten repertoire in te brengen. Luisterend naar muziek (steeds opnieuw), denk ik soms bij een nummer dat het leuk is om dat a cappella te doen met PITS of met VPS KeK.  Meestal zijn we met meerdere nieuwe arrangementen bezig en daarvan sneuvelt er soms wel eens eentje omdat die toch niet zo leuk is dan het idee in eerste instantie leek.

 

De kracht van internet

Bij OverAll, een 12-koppig a cappella koor dat ongeveer van 1998-2005 bestond, ben ik begonnen om bijzondere arrangementen van leuke liedjes aan te dragen die verrassend waren en die ik via internationale fora kon betrekken. Het internet is om kennis binnen te halen en om kennissen te maken. Toen ik in 2002 met iemand uit Canada correspondeerde in een a cappella nieuwsgroep over The Real Group had een toen onbekende vocal group Rajaton een eerste buitenlands optreden in Canada gehad en hoorde ik bijvoorbeeld het nummer Butterfly en Dobbin’s Flowery Vale van de CD Boundless. Dat waren toen in Nederland volstrekt onbekende nummers van een onbekende groep. Ik zocht en vond de uitgeverij van de arrangementen. We zongen met OverAll onder meer Dobbin’s Flowery Vale. Maar we zongen ook bijvoorbeeld een medley Moondance/Fever van de ons totaal onbekende arrangeur Kay Wolff. Dat nummer Moondance, dat intrigeerde mij in hoge mate.

 

Arrangementen waar je plezier van blijft houden

Via het lidmaatschap van www.casa.org kon ik handgeschreven arrangementen downloaden. Van onbekende arrangeurs maar  ook bijvoorbeeld van Deke Sharon. Ik meen dat die database momenteel niet meer in diezelfde vorm bestaat. Er is nog wel wat, maar het is niet meer ongebreideld en ook niet zo interessant meer. Ik heb ook wel eens een arrangeur uit 20-21 verschillende nummers die door de groep waren aangedragen een keuze laten maken. Belangrijk is dat de andere zangers van je groep ook open staan voor nummers die én niet al te bekend zijn én die niet door andere groepen al gedaan zijn. Bij PITS maakt Sigrid van al dan niet een a cappella gezongen nummer, een eigen arrangement. Sigrid zocht ook op internet en legde bijvoorbeeld contact met de arrangeur/zanger van Transit dat Hide and Seek van Imogen Heap in een mooi arrangement zong en zij verwierf dat. Bij VPS KeK zijn Martin, Mark en Gerrit en ik in staat om, al dan niet op papier, iets van een arrangement te maken of om deze aan te passen. Bij PITS en VPS KeK gaat het er steeds weer anders aan toe. We vragen soms een arrangeur om een lied op maat te arrangeren. Daar betalen we dan voor omdat een hobby best wat mag kosten. Laat Maar van Theo Nijland is voor VPS KeK gearrangeerd door Tiago Marques uit Portugal en werd aangedragen door Mark toen die bij VPS KeK kwam zingen. Het nummer Stoned Soul Picnic, dat PITS uitvoert, hoorde ik lang geleden 2006 a cappella gezongen door The New York Voices en omdat ik het nummer niet kende, heb ik thuis alles ervan opgezocht en onthouden. Het staat op hun CD getiteld A Day Like This uit 2007. Via www.ferrimontana.net kreeg ik onlangs bericht dat zij het arrangement onlangs hadden toegevoegd.

 

Als je geen (professionele) arrangeurs in je groep hebt moet je van dat nadeel een voordeel zien te maken. Wij zingen altijd van heel veel verschillende arrangeurs. Als je iemand in de groep hebt die zowel met muziek en tekst een eigen a cappella nummer kan maken is dat het beste wat je kan overkomen.  Dan kun je origineel zijn. Bobby McFerrin luisterde 2 jaar in het geheel niet naar muziek om zijn eigen stem, zijn eigen muziek te ontdekken. Mocht er een nieuwe Bobby McFerrin in je groep zitten, dan zit die misschien niet in een (repertoire)commissie. Het is goed om een arrangeur te vragen of om zelf een arrangement te (leren) maken. Voor de rest: muziekuitgeverijen en professionele arrangeurs hebben databases waaruit je een nummers kunt uitzoeken. Dan weet je echter ook dat anderen die zelfde nummers ook (kunnen) gaan doen. En de nummers die ook andere groepen al doen of gedaan hebben willen we meestal liever niet meer horen!!

 

Delen: