Acapella Festival Oss

Gehoord en gezien: Acapella Festival Oss, 19 januari 2013, Theater De Lievekamp te Oss

Genieten, genieten, genieten en nog eens genieten tijdens het Acapella festival in Oss

Theater De Lievekamp in Oss organiseert regelmatig een a cappella festival voor topgroepen uit binnen en buitenland - wat een fantastische traditie! Het publiek maakt kennis met ‘onbekende’ a capella groepen, en de groep die de meeste voorkeurstemmen van het publiek verzamelt, mag volgend jaar een avondvullend programma verzorgen in de Lievekamp. Op deze vijfde editie van het festival was het theater tot de nok toe gevuld, dus wij vragen ons af waarom niet meer theaters a capellafestivals organiseren… Het was een heerlijke gevarieerde avond, met heel verschillende groepen, voor elk wat wils: The Essence uit Nederland, Vane uit België, en de Medlz en Viva Voce uit Duitsland; vakkundig gepresenteerd door Marij van den Boom.

The Essence mocht als eerste het podium betreden. Het repertoire van The Essence is een mooie mix van jazzy en poppy nummers, in originele en zorgvuldig opgebouwde arrangementen. De prachtige stemmen van de drie zangers en twee zangeressen zijn goed te onderscheiden in Promises en Mother and child reunion, of in het lekker energieke No mercy. The Essence heeft ervoor gekozen om te laten zien waar het naar hun mening om gaat: mooie a capella samenzang, zonder opsmuk. Voor de liefhebbers van pure vocale muziek en close harmony  was het eerste onderdeel van het festivalprogramma meteen het hoogtepunt van de avond.

Vane - ‘voices and nothing else’ – volgde. Een groep van acht heren uit Vlaanderen die met veel plezier het publiek vermaakte met bekende nummers als Good old a cappella, Long train running en Don’t worry be happy. Vooral de leadzanger ging behoorlijk uit zijn dak, wat zeer aanstekelijk bleek te werken voor het steeds enthousiaster wordende publiek. Bij de meeste nummers leek de nadruk te liggen op het plezier, maar Vane is ook in staat een serieus nummer met fijne akkoorden neer te zetten, zo bleek uit Factory.

Medlz was naar onze mening de verrassing van de avond. Vier brutaal ogende, hooggehakte dames in gouden jurkjes lieten zien en horen dat vrouwenstemmen met behulp van wat kleine muziekinstrumentjes en het juiste gebruik van techniek kunnen zorgen voor een complete popsound. Het repertoire bestaat uit nummer-1-hits uit de afgelopen twintig jaar, van het ingetogen Nothing compares to you en Hijo de la luna tot de technomuziek Freestyler en een prachtig arrangement van de soundtrack van Das Boot. Erg mooi waren Rolling in the deep en Lemon tree.

Viva Voce zorgde voor een goede afsluiting van de avond. Deze duidelijk geroutineerde groep van vijf mannen wist het publiek te boeien met hun prettige stemmen, hun energieke danspasjes en hun boyband-achtige uitstraling. Zij brachten popnummers als Every breath you take en Blame it on the boogie, een medley van diverse jaren-90-hits en een enkel Duits nummer. De vocalpercussionist kreeg ruim de gelegenheid om te demonstreren dat een compleet drumstel met al zijn onderdelen met de stem kan worden nagebootst. De heren zijn goed op elkaar ingespeeld, vliegen al dansend het hele podium over en houden ondertussen de balans prima in orde; alle vaardigheden kwamen goed uit de verf in Lenny Kravitz’ Fly away.

Een prachtig slot werd gevormd door Stand by me, waarbij het publiek kon genieten van alle artiesten tegelijk op het podium. Welke groep  volgend jaar een avondvullend programma in De Lievekamp mag verzorgen is nog niet bekend, de stemming vindt per internet plaats. Hou het in de gaten: www.lievekamp.nl.

Claudia Appel en Anja Lam