Lunchconcert door Voïsz

Gehoord en gezien: lunchconcert door Voïsz, 24 februari, Garnwerd

Een geweldig concert met vooral aandacht voor het zingen

Zondagmiddag 24 februari zijn we naar een lunchconcert geweest in het Groningse Garnwerd. Voïsz hield in Garnwerd (waar een van de leden oorspronkelijk vandaan komt) hun repetitieweekend en het plaatselijke Café Hammingh maakte van de gelegenheid gebruik om Voïsz uit te nodigen in hun serie lunchconcerten. Deze concerten vinden plaats in De Doorrit, een gezellige schuur naast het café die mooi verbouwd is, zodat er royaal plek is voor zo’n 80 mensen om te lunchen en er voldoende ruimte voor het optreden overblijft. We kwamen er zelfs bekenden tegen, zoals Akke die we in Stockholm hebben ontmoet. Ook zij had een eindje gereden (uit Sneek) om daar van de lunch en het optreden te genieten.

Voïsz is een groep jonge mensen die als groep sinds 2010 bestaan. Zij staan onder de bezielende leiding van Merel Martens, die we al eerder zagen in Castricum vorig jaar en ook in Stockholm. Voïsz bestaat uit zo’n 16 leden en ze zoeken graag meerstemmig de grenzen op van lichte vocale muziek, momenteel geïnspireerd door popmuziek uit de jaren ’90 en ‘00.

Vooraf

Vo´sz in Garnwerd, foto: Hans KoelemijVóór de lunch openden ze met de nummers Let go van Imogen Heap en bekend van Vocal Line, Broken van Postyr Project, beide zeer bekende Deense groepen, Virtual Insanity van Jamiroquai en de 90’s medley bekend van de Deense groep Local Vocal van YouTube. Het was een plezier om ze te zien en te horen. De choreografie bestaat uit verschillende opstellingen en verder niet veel beweging en dat zorgde ervoor dat de aandacht vooral ging naar het zingen. De nummers worden strak en met de juiste intensiteit en beleving gezongen. Voor mij was Virtual Insanity te gek!

Hoofdgerecht

Na een heerlijk voorgerecht ging Voïsz verder met Mita kaikatat, kivonen van Rajaton, het voor mij onbekende Balade para mi muerte van Astor Piazolla, Teardrops van Massive Attack, Isobel van Björk en bekend van Vocal Line en Happy hardkoor medley. Heerlijk om naar de voor ons bekende nummers te luisteren die op overtuigende wijze gebracht worden. Maar ook het voor mij onbekende Ballade para mi muerte was een plezier om naar te luisteren, met een mooie solo van Sanne Bogers.

Toetje

Vóór het nagerecht trad Voïsz nog 1 maal op met Rumour has it van Adele, het spatzuivere That ever I saw van Darmon Meader, Freestyler van Bomfunk MC, Toen ik je zag van Antonie Kamerling en Serenity van Armin van Buren. Ook deze set was weer een genot om naar te luisteren met een echt prachtige ingetogen uitvoering van That ever I saw, waarbij de zangers zich over de hele zaal verdeelden, tussen het publiek.

Normaal gesproken maakt er ook een vocal percussionist deel uit van de groep, maar die was vandaag verhinderd. Merel vulde die rol echter prima op bij de diverse moderne alternatieve nummers en dit is een prima aanvulling op de prachtige zang van deze groep. Verder nog een compliment voor de arrangementen van de gezongen nummers, waarvan er meerdere van de hand waren van Merel en diverse groepsleden.

We hebben genoten van een geweldig optreden in een mooie omgeving met heerlijk eten.