Bant - Bant bereikbaar

Gehoord en gezien: Bant bereikbaar door Bant, Crea Theater, 17 maart 2013, Amsterdam

Een reis door de weidse muzikale wereld van Bant

Een a cappella concert is toch wel de beste manier om een kille zondagmiddag op te warmen. Dit keer togen we naar Amsterdam voor een hartverwarmend optreden van Vocal Group Bant. Na het afgelopen jaar diverse keren de Misa Criolla zeer overtuigend uitgevoerd te hebben, kozen ze nu voor een theatervoorstelling met een breed gevarieerd repertoire.

In het voor ons nog onbekende Crea Theater, dat dichtbij het voor a cappella liefhebbers bekende Pleintheater ligt, bracht Bant onder leiding van Ronald Becker een 19-tal nummers, waarbij eigen favoriete stukken van de zangers het uitgangspunt zijn geweest, met ruimte voor ieders individuele beleving (aldus hun website). Deze keuze resulteert in een grote variëteit aan muziek uit zeer uiteenlopende windstreken, tijdperken en genres. Een reis door de weidse muzikale wereld van Bant.

Voor een volle zaal begonnen ze met het ingetogen La Peregrinación uit de kerstcantate Navidad Nuestra met mooi gitaarspel en een solo van Adriana Kegley. Hierna het voor ons onbekende nummer Yellow van India Arie wat ons zeker kon bekoren. Alleen jammer dat de soliste geen microfoon gebruikte, waardoor de solo onvoldoende tot zijn recht kwam. Wicked world van Laura Jansen brachten ze in een mooi swingend arrangement met een vrij onrustige choreografie. Die onrust ging ook door naar het Friese nummer Der wie Ris, bekend van Nienke Laverman, dat ons niet veel deed.

Love song werd prachtig gezongen door Soraya Soegijarto, met een leuk arrangement voor de begeleidende stemmen, Be still my heart was heel mooi ingetogen en dit gold ook voor Vasaros Naktys van de Litouwse componist Juosaz Naujalis. Vervolgens zongen ze een bijzonder arrangement van Astronaut van Spinvis We hebben dit nummer al van diverse groepen gehoord, maar deze uitvoering vond ik erg gewaagd, heel traag gezongen, maar wel met een dosis spanning en een passende choreo.

Voor de pauze sloten ze af met Mijn pakkie an (My strongest suit) uit de musical Aïda wat een vrolijke ode aan kleding is met een enerverende solo van Jessica van Yperen met leuke grappige dia’s met klederdrachten en mode uit de hele wereld.

Bant, foto: Hans KoelemijNa de pauze zong Bant diverse mooie bekende en (voor ons) onbekende nummers, waaronder het prachtige De pijn is weg en Lijn 14, allebei in een arrangement van Tijs Krammer. Verder het voor mij leukste nummer/arrangement, Helplessly hoping van Crosby, Stills & Nash in een arrangement van Philip Lawson. Hierna vervolgden ze met Somebody that I used to know, bekend van Gotye in een arrangement van Pentatonix. Dit was het kippenvelnummer van de middag, echt helemaal te gek.

Hierna Get you somebody new van Labelle, een heerlijk pittig nummer waarvan alleen het ritme nog niet helemaal vlekkeloos ging. En ze sloten het concert af met Bästa Vänner, een prachtig nummer van de Deense groep Vocal Line. Het is door Bert Osinga uitgeschreven, want Vocal Line had dit nummer niet op papier staan, omdat het tijdens repetities is ontstaan. Als toegift zongen ze Wonder of wonders van de Deense singer/songwriter Tim Christensen. Het was weer een heerlijk concert, met hoogstens iets te veel solo’s naar mijn smaak, maar we hebben weer genoten.