Leeuwenhart en Tous Les Oiseaux d’Europe

Gehoord en gezien: Concert ‘’Leeuwenhart en Tous Les Oiseaux d’Europe’ in Stadshof Theater, 14 april 2013, Vianen

Een zonnig dubbelconcert vol variatie en afwisseling

Deze zondagmiddag gingen we naar het midden van het land, waar zelfs de zon ging schijnen, voor alweer het 3e dubbelconcert van Leeuwenhart en Tous Les Oiseaux d’Europe. Bij binnenkomst liepen we Anja en Sonja van Vocalgroup Next tegen het lijf, waardoor de garantie van een gezellige middag al vaststond. In het Stadshof Theater in Vianen (dat helaas ook al moet sluiten wegens bezuinigingen) traden de groepen samen op met een gevarieerd programma. De variatie werd nog vergroot doordat Leeuwenhart alles a capella zingt, terwijl  Tous Les Oiseaux d’Europe vrijwel alles met combo uitvoert. De opstelling van de tribune had naar mijn idee beter gekund, d.w.z. dichter naar het podium toe, want het geluid kwam slecht de zaal in, waardoor sommige nummers niet zo goed tot hun recht kwamen.

LeeuwenhartLeeuwenhart begon met het nummer Kabalis, een nummer van de groep Jurk in een leuk arrangement van hun dirigent Tijs Krammer. Daarna het nummer Merel (Blackbird), bekend van de Beatles, ook in een mooi arrangement. Leeuwenhart zingt alles in het Nederlands, dus bij Engelstalige nummers wordt er een passende vertaling gemaakt. Zij vervolgden met Wat voorbij is (The way we were) waarbij de solo helaas slecht te verstaan was door het doffe geluid van de microfoon. Ook vond ik het nummer nog niet helemaal lekker lopen. Hierna het voor mij onbekende maar leuke nummer Wanneer jij slaapt van Wende Snijders. Zij sloten af met De zon schijnt (Let the sunshine) wat toch altijd een heerlijk nummer blijft.

Tous Les Oiseaux d’Europe vervolgde het concert met Yes we can can in een arrangement van hun dirigent Hans Kaldaway. Een vrolijk nummer dat bij mij altijd herinneringen oproept aan de film Young@Heart. Het (voor mij) onbekende nummer GiuGiu van Wouter Hamel sprak mij erg aan en werd uitgevoerd met een leuke choreo. Hierna volgde een heel mooi a capella arrangement van Hide & Seek van Imogen Heep, echt kicken. Daarentegen deed het mooie A bird that whistles van Joni Mitchell mij niet veel. Hierna sloten ze het concert voor de pauze af met State of Independence, vooral bekend van Donna Summer. Het was een te gekke afsluiting, al was de solo in het begin van het nummer iets te hard.

De 2e helft begon Leeuwenhart met het nummer Taal, dat natuurlijk het nummer Words is van The Real Group. Het werd erg goed gebracht met een goeie vertaling, genieten. Hierna vervolgden ze met het nummer E35 (Route 66) die loopt van Amsterdam naar Rome, wat gezien kan worden als het Europese equivalent van de Amerikaanse Route 66. Te allen tijden een geweldig nummer en de vertaling was erg leuk. Ze vervolgden met een prachtig ingetogen Stil in mij van Van Dik Hout, heel mooi. Vervolgens een leuke choreo bij het nummer Ongelôôôfelijk (So incredible) van Ilse DeLange met een leuke tekst. Zij sloten af met Steeds jezelf (State of Independence) wat we voor de pauze ook al gehoord hadden. Ook deze versie was zeer te genieten, al vond ik de opbouw bij Tous mooier. Hoewel ik hem inmiddels al vaker van Leeuwenhart gehoord heb, kan ik nog steeds niet uit de voeten met de Nederlandse tekst.

Tous Les Oiseaux d'EuropeTous Les Oiseaux d’Europe begon hierna met het zeer aparte Hartslag van Eefje de Visser dat zeer positieve reacties opriep bij Anja. Hierna vervolgden ze met twee voor mij onbekende nummers, Wading in Deeper van Katzenjammer en White Winter Hymnal van Fleet Foxes. Het volgende nummer Single ladies van Beyoncé was een toppertje, erg leuk gedaan. Ze sloten af met Down to earth van Peter Gabriel uit de film Wall-E. Ook dit nummer was voor mij onbekend, maar echt herkenbaar van Peter Gabriel, een mooi nummer en een mooi arrangement.

Een compliment aan het combo van Tous Les Oiseaux d’Europe, goede begeleiding van een vocale groep, daar mankeert het vaak aan. Met uitzondering van de gitaar die veel te hard was bij de nummers waar hij meedeed en wat mij betreft een beetje overbodig. De gezamenlijke toegift was My immortal/Onsterfelijk van Evanescence, erg mooi en leuk gedaan met Tous Les Oiseaux d’Europe die begonnen en op een gegeven moment door hun knieën gingen en toen kwam Leeuwenhart op en nam het met hun Nederlandse tekst over en daarna zongen ze samen het nummer uit.

We hebben weer een heerlijk optreden gehad en erg genoten.