Zwingin - All that swing!

Gehoord en gezien: All That Swing van Zwingin, 28 april in Amersfoort

Nog te zien op 18 mei in Utrecht, Centrum voor de Kunsten

Een verzorgde en onderhoudende show

Ik wist niet goed wat ik moest verwachten van het optreden van Zwingin in Theater De Lieve Vrouw in Amersfoort. Twijfels waren er wel, het programma heet All that swing, maar, zo vroeg ik mij af, kan dat wel met een koor van bijna 30 man? En dan het repertoire, liedjes uit de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw, is dat wel leuk genoeg?

Zwingin: All that swing!Het antwoord is twee keer Ja! Wat een prachtig koor, mooie stemmen, strakke timing, ja het swingt! It Don’t Mean A Thing, zo kan het ook! Dirigent Martin Rudolph moet een kunstenaar zijn! Natuurlijk mede te danken aan de kwaliteiteiten van het combo, maar ook de a capella nummers stonden als een huis, zoals You Don’t Know What Love Is. Een bijzonder mooie, evenwichtige koorklank, speciale complimenten voor de tenoren, wat een mooi geluid. En de individuele stemmen kwamen ook goed uit de verf, vooral bij de zogenaamde ‘battles’ tussen de Andrew Sisters en de Boswell Sisters. Bijzonder mooie stemmen, deze damestrio’s, en ook heel goed op elkaar ingespeeld.

Zwingin: All that swing!Wat de show helemaal af maakte, was de aankleding. Een mooi decorstuk, cafétafeltjes en stoelen op het toneel, met zorg gekozen kleding en na de pauze nieuwe outfits. Veel beweging van de zangers, die soms ook prettige ‘figuranten’ speelden, er werd zelfs gedanst (Cheek To Cheek), en alles ging soepel. Regie en zangcoaching zijn verzorgd door Annemarie Maas, ook zij heeft zeer knap werk geleverd!

Is er dan ook nog wat af te dingen op deze show? Tsja, het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar dan misschien toch de zeer gefocuste repertoirekeuze. Aan de ene kant sterk, het biedt een kans voor een verhaal, passende kleding, enzovoort. Anderzijds blijft het tamelijk eenzijdig, in het bijzonder in de beleving van mensen die niet zo thuis zijn in deze muziekperiode…

Ik ben benieuwd wat Zwingin na deze show gaat doen, en verheug me erop!