Arrangeren voor koor en vocal group

Praktisch en bijzonder helder geschreven boekje over arrangeren

Arrangeren voor koor en vocal group - coverBij BALK kennen we Tijs Krammer onder meer van de cursus Dirigent Licht Vocaal en de cursus Arrangeren. Hij publiceerde de afgelopen jaren de handzame boekjes Meerstemmig inzingen, Een en al oor (luisteroefeningen) en Van blad zingen. Niet verwonderlijk dat daarop nu een even praktisch boekje over arrangeren is gevolgd.

Arrangeren voor koor en vocal group is een bijzonder helder geschreven werk dat alle aspecten van het arrangeren van licht vocale muziek in vogelvlucht behandelt. Denk bijv. aan de verdeling van partijen over stemsoorten, het uitwerken van harmonieën, melodie met begeleiding en arrangeren in lagen. En passant komt een veelvoud aan relevante begrippen uit de (lichte-) muziektheorie aan de orde en vind je hiervoor zowel de gebruikelijke Engelstalige als de Nederlandse omschrijvingen. Voor de beginner start het boekje met een overzicht: ‘Een arrangement opzetten in tien stappen’, waarin bij elke stap wordt aangegeven in welk hoofdstuk de betreffende stap verder wordt uitgewerkt.

De helderheid van Arrangeren voor koor en vocal group kan de lezer makkelijk doen vergeten dat de vaardigheid waarom het gaat niet op beginnersniveau ligt. Het boekje is geschreven met het oog op studenten conservatorium en afgestudeerde musici, en is ook geschikt voor gevorderde amateurs die vertrouwd zijn met muziektheorie en akkoordenleer. Voor het uitproberen van de vele voorbeelden is het nodig dat de lezer piano kan spelen. Deze voorbeelden zijn gebaseerd op overbekende nummers van Gershwin en van The Beatles. Ze zijn allemaal heel kort, vaak maar enkele maten, wat wellicht te maken heeft met auteursrechten, maar het de lezer/student niet altijd makkelijk maakt.

Wie de eerste stappen zet op het arrangeerpad, moet zich wel realiseren dat dit een vaardigheid is die je alleen met veel oefening onder de knie krijgt. De schrijver geeft hier zelf een mooie illustratie van: aan zijn eerste arrangement, lang geleden, had hij drie maanden lang elke dag gewerkt. “Het was een hersenbreker voor me, maar het moest en zou er komen” schrijft hij in de inleiding.

Conclusie

Hou je van muziek en van puzzelen, dan is dit een waardevol boekje voor een schappelijke prijs.

Karel Jurgens