Festival: BALK festival West 2013

Gehoord en gezien: BALK Festival West, zaterdag 14 september 2013, Crea Theater, Amsterdam

Op een nieuwe locatie als vanouds genoten

Na diverse jaren in Castricum, vindt het BALK Festival West dit jaar voor het eerst plaats in het Crea Theater in Amsterdam. Het festival start om 10:30 uur, waarna we samen inzingen onder leiding van Floor van Erp, die dat enerverend doet. Alle groepen treden zoals vanouds in twee zalen op en worden in elke zaal beoordeeld door een jury die in hun juryrapporten een beoordeling en eventuele verbeterpunten aangeeft. De jury bestaat in de Theaterzaal uit Frances Dekker en Marc Smit en in de Muziekzaal uit Hans Timmer en Petra Andriessen. De jury bepaalt ook wie de Dappere Dodo wint. Elk jury-duo kiest een kandidaat die ’s avonds nog een keer mag optreden met 1 nummer, waarna de definitieve keuze gemaakt wordt. Voor deze prijs kun je in aanmerking komen door bijvoorbeeld een gedurfd arrangement of een aparte choreo, zolang het maar iets is wat de groep onderscheidt.

De presentatie van het festival is in handen van Deirdre van der Wolk, Mark Hilgenkamp, Laura Koppenberg, Karin Oxfoort en Sandra Gevaert.

Angels - foto: Simone van DamWij kiezen er vandaag voor om alle optredens in de Muziekzaal te volgen, zodat we alle 18 groepen kunnen zien. Na enige vertraging wordt de spits afgebeten door de bekende groep Angels onder leiding van Tatiana Lina. Zij brengen zeer mooie wereldmuzieknummers, waarvan Toek-toek-tuorren (bekend van Nynke Laverman) tot een van de drie publieksfavorieten gekozen wordt. Een bijzonder mooi optreden. Hierna Quintessa , altijd een plezier om naar te luisteren en kijken. Vooral hun Gras is blauw komt erg mooi over door de goede expressie, maar ook de andere nummers zijn erg mooi. Rhythm & Juice - foto: Rhythm & Juice brengen altijd bijzondere nummers in eigen arrangementen. Op zich een leuk en goed optreden, jammer alleen dat het geluid wat dof was en de microfoons geen goede ontvangst hadden.

Vrouwe IJsselstein Swingt is een vrolijk koor dat duidelijk het plezier waarmee ze zingen uitstraalt. Onder leiding van Floor van Erp wordt een enerverend optreden neergezet. De uitvoering van Mama who bore me is indrukwekkend. Vocal Group Lava , voor ons een onbekende groep, begint met een lekker vlotte uitvoering van Little by little. Ze hebben een hele mooie klank die goed overeind blijft ondanks dat ze met een zangeres minder zijn (7 i.p.v. 8). Zij worden genomineerd voor de Dappere Dodo. Ook Zaffre is een vrouwenkoor dat we nog niet eerder gehoord hebben. Ze hebben een goede inleving en presentatie, mooie kleding en hun uitvoering van de Finse Sakkijarven Polkka is prima; het is een leuk maar lastig nummer.

Vocal Energy - foto: Leen van PutEn weer een groep die we nog niet eerder gehoord hebben. Vrouwenkoor Balance brengt, met ook al zo’n mooie koorklank, o.a. een erg mooie uitvoering van Someone like you en Love you more al is die laatste naar mijn idee iets te gehaast. De vier meiden van Vocal Energy zijn erg goed en brengen een leuk gevarieerd repertoire. Hun arrangement van Together again, bekend van Janet Jackson, is erg leuk. Somebody that I used to know, met hun coach Gerard van Amstel op Cajon (een handtrommel oorspronkelijk uit Peru) is mijn publieksfavoriet. Red Delicious - foto: Erik WarnsHet duo Red Delicious met accordeoniste brengt aanstekelijke levensliedjes zoals Mensch durf te leven en krijgt de zaal moeiteloos mee.

Het vierde blok brengt ons optredens van drie voor ons weer onbekende groepen. Madame Jeanette brengt een leuk vrolijk optreden met een goede presentatie. Leuke nummers, al had er iets meer dynamiek gemogen bij bijvoorbeeld Angels. Soulkoor D-F!ne heeft duidelijk wel dat beetje meer dynamiek, met een erg mooie solo in het nummer Where you lead. Zij worden ook genomineerd voor de Dapper Dodo. SOL - foto: Erik WarnsAls afsluiter van dit vierde blok zingt SOL (Singing Out Loud) die o.a. een erg leuk arrangement brengen van Breakfast in America.

Vocal Group Bant zorgt voor een topoptreden met een spetterende uitvoering van Mijn pakkie an (My strongest suit) en toch weer een kippenvelmoment met hun uitvoering van Somebody that I used to know (ik heb wat met dit nummer). Het mannenkwintet Brothers-4-Tune vullen hun optreden weer met leuke nummers en hun grappige Tja, nou ja, uh wordt terecht gekozen tot een van de publieksfavorieten. Complimenten voor hun nieuwe tenor die een zeer goede prestatie neerzet tijdens zijn eerste optreden. Zwingin brengt een goed optreden met mooie arrangementen en een eigen nummer Blues about blues dat ik erg leuk vind.

Ook Nice Work 2.0 brengt een goed optreden met een heerlijke dynamiek in de nummers. Viva la vida in een arrangement van Jens Johansen (van de Deense groep Vocal Line) is genieten. Alleen misschien iets meer lachen. De groep Alchemilla zingen erg leuke en een aantal rustige nummers waarvan La Ballata dell’Eroe me erg aansprak. Als laatste groep zet Leeuwenhart een uitstekend optreden met o.a. de topper Ongelôôôfelijk/So incredible en de derde publiekskeuze Stil in mij. Alleen hun kledingkeuze werkt niet echt voor mij.

Na een gezellige maaltijd in Pizzeria Torino om de hoek begint de afsluiting van het festival met de gebruikelijke bedankjes, met de uitzondering dat de mensen die bedankt worden mogen blijven zitten en dat hun presentje naar hun toegebracht wordt door Laura Klut en Mirthe Visser, de jongste vrijwilligsters vandaag. Hierna mogen de twee genomineerde groepen voor de Dappere Dodo optreden. Vocal Group Lava zingt hun zeer mooie Maak es wat af en Soulkoor D-F!ne zingt Where you lead met nogmaals de erg mooie solo. Hierna gaat de jury zich beraden wie de Dodo zal winnen en treden ondertussen de drie groepen van publiekskeuzen op.

Vocal Group Lava, winnaars van de Dappere DodoAls eerste zingen de Angels hun mooie Toek-toek-tuorren, gevolgd door Brothers-4-Tune met het mooie en hilarische Tsja, nou ja, uh, waarna Leeuwenhart vervolgt met het prachtige Stil in mij. Hierna komt de jury terug en maakt bekend dat Vocal Group Lava de Dappere Dodo gewonnen heeft. Een terechte keus volgens mij. De prijs bestaat uit het beeldje van de Dappere Dodo en een tegoedbon van € 250,00.

Het is weer een erg gevarieerde dag met veel mooie en leuke optredens. Wat opvalt is dat je toch de indruk krijgt dat er weinig mannen zingen, want de vrouwengroepen zijn vandaag duidelijk in de meerderheid. En zoals altijd hebben we weer genoten.