What-z@ppen met Popkoor Splendid

What-z@ppen met Popkoor Splendid, 4 oktober 2013, Verenigingsgebouw te Overasselt

In het knusse Verenigingsgebouw in Overasselt bezoeken we het 2e grote concert van Popkoor Splendid genaamd What-z@pp. Al snel wordt duidelijk dat koor en regisseur Richard Roos alles uit de kast hebben gehaald voor de drie voorstellingen.

Vanuit een huiskamer met opa, moeder en dochter worden al zappend op de tv de verschillende onderwerpen aangekondigd. Een voice-over met de stemmen van Ingrid en postbode Siemen van Zaai vult nog aan met grappige woordspelingen en nadere info. Het eerste nummer I gotta feeling wordt ingezet na een oerknal op twee grote videoschermen. Zeven jonge hip hop dansers van de LM Dance Crew ondersteunen het koor tijdens enkele nummers .

De eerste twee blokken worden helaas verstoord door een vervelende harde brom uit een speaker, maar zodra dit is verholpen kan het publiek genieten van Africa en het mooie Lost van Anouk. Een 8-koppige band begeleidt het koor tijdens de show. Koor en combo zijn goed op elkaar ingespeeld; de band is nooit te hard, wat je regelmatig hoort tijdens shows met zo’n groot combo. Tijdens de kledingwisselingen wordt het publiek vanuit de huiskamer en met beelden op de videoschermen vermaakt.

Tijdens het blok oorlog/vrede/politiek maken de mannen helemaal de blits als militairen in het nummer Chain Gang van Cadence. Popkoor Splendid wisselt recente nummers af met echte klassiekers als Wall Street Shuffle, Africa en The show must go on.  In een TV-gids kan het programma worden gevolgd en vind je informatie over de personen, die dit concert mogelijk hebben gemaakt.

In de pauze kon het publiek twitterberichten plaatsen op een twittermuur en na afloop van het concert kon het publiek een heuse smartphone winnen. Wie wil dat nou niet in deze tijd?

Een knappe prestatie om in je 7½ -jarig bestaan zo’n grote tweede show neer te zetten met regie, eigen combo, acteurs, videoschermen en dansgroep. Wat we de groep als tip en opbouwende kritiek voor een volgende show nog zouden willen meegeven, is om vooral de dynamiek in het zingen niet uit het oog te verliezen. Daarmee kan je het publiek pas echt kippenvel bezorgen.