Den Bosch Goes A Cappella 2013

Den Bosch Goes A Cappella - zondag 29 september 2013 - Perron 3 te Rosmalen

Den Bosch Goes A Cappella opnieuw sfeervol en gevarieerd

Rogier IJmker tijdens zijn workshop - foto: mOOm photographyWanneer maar liefst 33 groepen zich inschrijven voor een zangfestival, dan weet je dat men er graag komt. In alles is Den Bosch Goes A Cappella dan ook een warm bad voor de a-cappellafanaat. Mooie ruimtes om te zingen, veel gelegenheid tot onderlinge ontmoeting, het informele karakter, de prima organisatie, het verzorgde programmaboekje.

Met vier podia en dan ook nog eens workshops in weer een andere zaal, lukte het me niet álles te zien. Natuurlijk koos ik mijn voorkeuren uit, zoals de mannengroepen van VPS KeK (wat een lekkere, gretige groep is dat) en de nieuwe groep OMA (Only Men Allowed), Be Sharp! en The Amsterdam Vocals , maar het leuke aan zo’n festival is dat je ook eens een verrassing tegen komt. In mijn geval waren dat Three MDB , een jonge offs(pr)ing van de Amsterdam Vocals, en het Belgische Voix-là dat zich heeft getransformeerd van een klassiek koor naar een lichte muziekgroep.

Be Sharp! - foto: mOOm photographyEigenlijk waren alle optredens fijn om bij te zijn. Bij elke groep kon je horen en zien dat er met passie naar het optreden is toegewerkt. A cappella zingen blijft verdomd lastig en dan elke song de suggestie meegeven dat je het met het grootste gemak doet, geeft aan dat er stevig maar ook met lol gerepeteerd is. De Nederlandse a cappella groeit nog steeds gezien de diversiteit aan nummers, vaak zelf gearrangeerd of aangepast aan de identiteit van de groep. Het publiek blijkt die creativiteit te waarderen, vooral bij de songs met een grappige inhoud of een komische presentatie.

Workshops waren er op de onderwerpen stembevrijding (Quinie Vermeulen), het hoe en wat van inzingen (Rogier IJmker), Complete Vocal Technique (Tanja Raich) en Zingen is voor iedereen (de volksliedgroep-in-klederdracht ‘We willen zo graag’). De workshop waren financieel ondersteund door BALK. Ik heb alleen de workshop van Rogier IJmker bijgewoond; die was plezierig, informatief en met ongeveer 20 deelnemers goed bezocht. Mogelijk was de belangstelling niet overal even groot, er was ook zoveel concurrentie met concerten, bijkletsen bij de bar, of gewoon buiten in de zon nagenieten van het eigen optreden.

The Amsterdam Vocals - foto: mOOm photographyDBGA heeft de traditie van de Bossche Bol, een giga roomsoes voor de publieksvoorkeur. Die ging dit jaar naar The Essence . Helaas waren de dames van de vijfpersoons formatie al vertrokken toen de prijs bekend werd gemaakt, zodat alleen de drie arme heren nog een nummer konden zingen.  Tweede en derde waren voor het publiek Be Sharp! en OMA. Een prijs was er ook voor Prove-it, die vanwege het hoge aantal punten van de aanwezige jury van het Nederlands Koor Festival (John Damsma, Don Henken en Luc Nelissen) een wildcard kregen voor de NKF-finaleronde juni 2014 in Haarlem. Be Sharp! kon op basis van het zeer hoge punten totaal al meteen een plaatsingsbewijs voor de NKF-finale meenemen.

Conclusie: zet 28 september 2014 nu alvast in je agenda, doe dan (weer) mee of geniet een hele dag van a cappella in een sfeervolle, ongedwongen setting.

Kijk hier voor meer prachtige foto's van dit mooie festival ►

Thomas Hessels