Vocal Group Close-Up: In de hoofdrol

Gehoord en gezien: In de hoofdrol door Vocal Group Close-Up, 10 november 2013 in Theater Provadja in Alkmaar

Een workshop, een voorstelling en In de hoofdrol bij Close-Up

Om half elf reden we Alkmaar in, voor ons wat aan de vroege kant voor een zondagochtend, op weg naar de workshop van Close-Up. Na de workshop gaan we lunchen met alle workshop deelnemers en dan ’s middags naar hun voorstelling ‘In de hoofdrol’ in Theater Provadja aan het Verdronkenoord bijwonen.

Ter gelegenheid van hun 25-jarig bestaan wilde Close-Up hun publiek meer betrekken bij hun jubileum en kon je meedoen met een workshop en dan ook ’s middags met Close-Up optreden tijdens hun voorstelling, voor wie dat wilde. Door onze late aanmelding hadden we niet veel tijd gehad om thuis te oefenen aan het opgestuurde nummer ‘Viva la vida’. We hadden hier wat gemengde gevoelens over, want dit zou al het 3e arrangement van dit nummer worden dat we gaan instuderen dit jaar. In januari al één tijdens een zangweekend, één met onze eigen groep en nu deze. Om kwart voor elf kwamen we aan bij Wijkcentrum De Eenhoorn, ook aan het Verdronkenoord, tezamen met de eerste Close-Uppers. Na een kopje koffie of thee ging de hele groep (bijna alle Close-Up leden en een stuk of 20 workshopdeelnemers) naar de verdieping daarboven om aan de workshop te beginnen.

We worden welkom geheten door de dirigent Pepijn Lagerwey. Om een indruk te krijgen wat voor vlees hij in de kuip had stelde hij een aantal vragen, zoals: wie heeft er nog nooit in een koor gezongen, wie heeft Close-Up al eerder zien optreden. Voor de meeste deelnemers was het niet de eerste keer dat ze een stuk bladmuziek voor ogen kregen.

We begonnen met een oefening door elkaar lopen en dan langzaam tot stilstand komen. Hierna gingen we een aantal oefeningen doen met verschillende vormen die we snel maar rustig moesten maken als Pepijn hiervoor het sein gaf, zoals een vierkant, rechthoek, eivorm, etc. Hierna gingen we werken aan Viva la vida in een arrangement van Jens Johansen. Het intro was niet moeilijk (eenstemmig), maar daarna werd het meerstemmig en Pepijn ging rustig maar vlot door alle stempartijen heen. Elke keer dat we het helemaal doorzongen klonk het steeds beter. Na de workshop gingen we een verdieping hoger genieten van een prima lunch.

’s Middags gaan we naar het theater om het opkomen en afgaan te oefenen. Daarna nog even in de zon voor de deur (tot het begon te hagelen) voor het concert begint. Het zaaltje van het Provadja theater is erg klein en het was uitverkocht, dus je zat als publiek dicht op de groep en kon alles goed zien en horen. Er zaten veel bekenden van de zangers in de zaal, dus er heerste al snel een plezierige sfeer. Er werd een leuke show met mooie nummers gebracht, afgewisseld met stukjes theater over de perikelen achter de schermen bij de TV show ‘In de hoofdrol’.

Buiten de nieuwe nummers werden er ook een aantal oude nummers gezongen. Hiervoor had je op hun website jouw top 3 kunnen insturen. De top 5 van de publiekskeuze was in het programma opgenomen en waren voor ons een feest der herkenning. Van het prachtige De pijn is weg van Theo Nijland tot de geweldige James Bond medley A life challenge for Mr. Blofeld waarin nu ook een stukje Skyfall is opgenomen.

Tegen het eind van het concert zijn de workshop deelnemers aan de beurt om met Close-Up mee te zingen met Viva la vida. Op het podium staan met een grote groep is niet nieuw voor ons, maar de setting is toch volledig anders, waardoor er toch wat zenuwen opspelen. Maar alles ging goed en na de 2 afsluitende nummers is het concert voorbij. Het was een erg leuk concert met een extra speciale inslag door de workshop en onze deelname aan het concert. Close-Up bedankt!