The New Voices: Made in Holland

Gehoord en gezien: Made in Holland door The New Voices, op 16 november 2013 in het Musiater te Zevenaar.

Typisch Hollands: swingend, gevoelig en indrukwekkend

Al maanden van tevoren zijn de 3 concerten van The New Voices uitverkocht. De teleurgestelde bezoekers, die te laat zijn met reserveren kunnen echter de try-out op vrijdagavond tegen gereduceerd tarief bezoeken. Deze avond is met 270 man publiek goed gevuld. Dit schept hoge verwachtingen en dat kunnen The New Voices uit Zevenaar zeker waarmaken. Een knappe prestatie, gezien het feit dat ze enkele dirigentwisselingen hebben gehad in aanloop naar de voorstelling. Gelukkig hebben ze een uitstekende dirigent gevonden in Gerben Kruisselbrink.

In een volledig witte setting met dito kledij start de voorstelling met een stevige Good God van Anouk. Het eerste gedeelte van de voorstelling bestaat uit Engelstalig repertoire van o.a. Caro Emerald, Anouk, Krezip. Opvallend tijdens de show zijn de vele solopartijen. De eerste is een indrukwekkend duet door Yvette en Edith Bolder van het nummer Stand my Ground van Within Temptation. Het koor wordt begeleid door een 5-koppige band, die The New Voices fantastisch ondersteunt en bij geen enkel nummer het koor overstemt. Blow me away van Alain Clarke is het nummer met de meest sterke choreografie van de avond, volledig in overstemming met de sfeer en tekst van het nummer.

Het Nederlandse repertoire wordt ingeluid met een onbekend nummer Het lage land gevolgd door een leuke versie van De Brommer, die het publiek kan waarderen. Een pareltje is het nummer Alleen uit leed door Jacqueline Zwaanenburg, dat met veel passie en humor wordt vertolkt. Ze wordt door het publiek beloond met veel gejoel en luid applaus. Nick & Simon en Jan Smit ontbreken niet in de palingsoundmedley. Een prachtig arrangement van het nummer Vreemde handen van Marco Borsato zorgt voor een muisstille zaal. We gaan al swingend de pauze in met het nummer De oude muzikant.

De regisseur Richard Sprokkereef heeft gekozen voor witte kleding met kleine, wisselende kleurdetails. Dit geeft veel rust op het toneel. Het witte decor geeft ook veel mogelijkheden voor mooie lichteffecten en hij weet op die manier de typisch Hollandse kleuren, blauw, grijs, oranje, geel, groen sfeervol tot hun recht te laten komen.

Het duurt na de pauze even voor de voorstelling weer goed op gang komt. Bij het nummer Geef mij nu je angst heeft het koor weer de volledige aandacht van het publiek. In Zij maakt het verschil, eert het koor niet alleen enkele belangrijke vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis maar ook de basgitarist Jimmy Bronkhorst die lid was van hun combo en in de aanloop naar dit concert helaas is overleden. Na dit mooie maar ook beladen moment volgt een prachtige solo van Anton Kerseboom met het nummer Toen ik je zag van Antonie Kamerling. De koorleden komen na dit nummer op in bijzondere broeken met aan de onderkant groene grassprieten, waardoor het lijkt alsof ze vanuit een wuivend grasveld het publiek toezingen. Ook hier is op de kleinste details gelet want zowel de dames als heren hebben felgroen gelakte teennagels! The New Voices zingen tot het einde gevoelige  nummers als Zonder jou, Avond, Laat me/Pastorale en Ik kan het niet alleen.

Pas bij het vertrek uit de foyer valt de door de koorleden gemaakte kunstwand op. Een verzameling van kleine vierkante schildersdoeken, geverfd of getekend met het thema ‘Made in Holland’. Het zijn stuk voor stuk prachtige en originele kunstwerkjes, die helaas door veel bezoekers bij de entree over het hoofd worden gezien.

Elk koorlid van The New Voices heeft zich ingezet voor deze voorstelling en dat heeft een prachtig resultaat opgeleverd.