BALK TOPfestival 2013 - Impressies

BALK TOPfestival, zaterdag 9 november 2013, de Doelen, Rotterdam

Happy Sound - foto: EvenementFotoJe moet er wat voor over hebben, maar we staan zaterdagochtend om 07:30 uur klaar bij de bushalte. Na een vlotte bus- en treinreis komen we tegen 09:30 uur aan bij De Doelen in Rotterdam, waar de 4e editie van het BALK TOPfestival plaatsvindt. Bij binnenkomst komen we meteen al diverse bekenden tegen en hebben een gezellige start van een leuke muzikale dag. Thuis hebben we het programma bekeken en na veel wikken en wegen de haast onmogelijke keuze gemaakt naar welke zalen we zullen gaan, aangezien er 10 competities zijn in vier zalen.

We beginnen deze vocale marathon ’s morgens in de Eduard Flipsezaal waar de TOPklasse kleine vocal groups plaatsvindt. De groepen zijn zeer gevarieerd met mooie optredens van nieuwe groepen als Vocal Group Lava, ervaren groepen als Quintessa, PITS en aSounding. Die laatste groep zet wat mij betreft het beste optreden neer. De toegang tot de zaal is wat krap, wat het verlaten en betreden van de zaal lastig maakt, waardoor het programma uitloopt.

Pangaea - foto: EvenementFotoHierna gaan we op weg naar de Willem Burgerzaal voor een 3-tal optredens in de direct mics competitie. Het is een eindje lopen, dus tegen de tijd dat we de zaal gevonden hebben mogen we er niet meer in, omdat de eerste groep Pangaea al begonnen is. Gelukkig hoeven we maar even te wachten en tijdens het applaus na een nummer sluipen we naar binnen en genieten van de rest van het optreden van Pangaea en ook nog van de optredens van VPS KeK en Mooche. VPS KeK loopt tegen een technisch probleem aan met 1 van de microfoons, maar improviseert meteen door een nummer zonder microfoons uit te voeren, klasse.

’s Middags kiezen we voor de Jurriaansezaal waar de TOPklasse grote vocal groups plaatsvindt. Ook hier zijn we te laat, door het uitlopen van de andere zaal, dus de competitie is al begonnen. Gelukkig kunnen we hier nog wel naar binnen en we vinden zelfs een zitplaats, wat verder op de dag in deze zaal steeds lastiger wordt, want de hele middag zit het stampvol. Ook hier genieten we van prachtige gevarieerde optredens van groepen als Dekoor, Divina, Pitch Control, Be Sharp!, The Amsterdam Vocals en Voïsz. Met voor mij allemaal geweldige nummers is het een plezier om naar de optredens te kijken en luisteren en we benijden de jury niet, die tot taak heeft alle optredens te beoordelen.

De competities zijn dan afgelopen en we gaan naar de centrale hal waar we bij Muzenco aanschuiven en gezellig napraten over de optredens en meelezen met hun juryrapporten. Daarna gaan we naar de eetzaal waar op zich prima smakende lasagne geserveerd wordt. Dat is helaas niets voor mij, omdat ik geen paprika verdraag, dus ik ga buiten de deur een broodje halen. Een buffet was voor mij geschikter geweest.

Om 20:00 uur stroomt de Grote Zaal vol. We beginnen de avond met een optreden van de Gospelfabriek die ’s middags een workshop gaven. Hierna volgt een (bedank)praatje door de vertrekkende en nieuwe voorzitter van BALK, Ans van den Meijdenberg en Hans van den Brand. Vervolgens optredens van de winnende koren van elke categorie afgewisseld door de beatboxer HurraKane. Dit alles wordt vlot gepresenteerd door Sandra Gevaert. De avond wordt afgesloten door een optreden van The Junction. Het is weer een geweldige dag geweest met veel mooie optredens. We hebben weer genoten, en we hebben genoeg gehoord om nog lang na te genieten.

De Workshops

Voor wie alle optredende koren overdag even moe was, waren er nog workshops om zelf met lijf en leden aan de slag te gaan.

Vooral de workshops “Gospel zingen”, gegeven door de Gospelfabriek onder leiding van Hanna van der Horst, “Body percussion” van Luc Nelissen en “In je lijf zing je het best”, gegeven door Nicoline Snaas hadden veel belangstelling. Sander Gieling heeft in zijn workshop microfoontechniek gewerkt met vocal group Anyway en het koor Zizo. Ook was er nog een informatieve workshop van Herma van Piekeren voor dirigenten of juffen/meester die met kinderen en jongeren zingen en zong Herma op het jeugdpodium met alle jongeren het lied ‘Happy feet’. En… niet te vergeten was er de Cup Song, die werd ingestudeerd door meer dan 250 jongeren en aan het eind van de middag werd gepresenteerd in de Grote Zaal. Dat was een enorm succes, getuige deze video: .

Claudia Appel en Thomas Hessels

Nog meer impressies ...

Wat een enorm groot zalencentrum die Doelen; ruim, beetje ouderwets chic en veel, héél veel mensen. Steeds groepjes in bij elkaar passende tinten kleren – zouden het koren zijn?

Indrukken uit de Eduard Flipsezaal tijdens de ochtend:

iSing - foto: EvenementFotoVocal Group Lava – Een frisse en verrassende groep die zorgden voor een mooie start van de dag. Geshem was een regenlied, erg leuk gedaan. Prachtig was Maak eens wat af, wat een heerlijk gevoel om zo vroeg in de ochtend al ontroerd te worden.

Quintessa – Gezellige dames met de herkenbare jurkjes, goede repertoirekeus, goede mix van mooie liedjes en cabareteske humor. Mijn favoriet was het nummer Gras is blauw.

PITS – Deze prijswinnende groep in eerdere festivals houdt van repertoire dat wat minder gangbaar is, met Die Gedanken sind frei hadden ze een mooie binnenkomer en Hartslag werd gebracht met verrassende bodypercussie.

Vocal Energy – Deze jonge en frisse groep vond ik erg leuk om te zien en te horen. Ze brachten mooie afwisselende nummers, soms met pianobegeleiding of een enkel lied met cajon.

Muzenco – Dat was een gezellige damesgroep, waarvan vooral ‘het meidending’ Vissen is blijven hangen…

Maat 6 – Deze mannen hebben zichtbaar ervaring op het podium. Met hun aanstekelijke mix van relaxedheid en enthousiasme de hele zaal op zijn kop krijgen een staande ovatie aan het eind.

Anyway – Zij brachten een complete show in 20 minuten, inclusief gedekte tafeltjes en schortjes, heel knap. Prachtige samenklank, mooie nummers als Use somebody en Love is the seventh wave en professionele presentatie. Geen wonder dat deze groep er met de 1e prijs vandoor ging!

aSounding – Deze groep kwam zeer sterk binnen met Words en vervolgens konden de close-harmonyliefhebbers genieten van A house is not a home en Too big. Zeer bijzonder was Poison tree.

En de middag in de Jurriaansezaal

Dekoor – Deze groep heeft een bijna bovenmenselijke kwaliteit. Het indrukwekkende arrangement van Don’t give up (Jens Johansen) werd perfect uitgevoerd. En ze lieten de hele zaal uit zijn dak gaan met You’re the voice. Zij zijn echt de terechte winnaar van de TOPklasse grote vocal groups.

Jammin’ – Zij komen echt goed uit de verf bij een lied als Mercy, waar serieuze zang wordt gecombineerd met een komische act.

AkoorT - foto: EvenementFotoDivina – Een groep prachtige dames met prachtige pumps in de prachtigste kleuren, een heel mooie samenklank en duidelijk plezier met elkaar en met het publiek. Wat een mooie vrouwengroep. Heel bijzonder was het nummer Exit music.

Tous les oiseaux d’Europe – Dit is een koor met potentie. Ze zien er goed en verzorgd uit, ze kunnen lastige nummers als Hide and seek prima aan.

Pitch Control – Nog zo'n veelbelovende groep. Het enthousiasme en het plezier stralen ervan af en ze weten het publiek te boeien. Zeer indrukwekkend was hun uitvoering van Chasing cars.

Be Sharp!  – Vertrouwde kwaliteit als altijd. Ik heb nooit eerder zo’n hoeveelheid liedjes in één medley gehoord (hoe prop je Abba in 3 minuten?), en ze brachten een zeer geslaagde versie van Joie de vivre.

Fem@il – Dat zijn dames met lef, dat zie je zo. Het is een goede en onderhoudende groep met een indrukwekkende solo in Feeling good; heel goed gedaan!

The Amsterdam Vocals – Deze groep heeft een werkelijk betoverend mooie koorklank. Ze brachten mooie nummers met verzorgde en goed uitgevoerde choreo, prachtig om te zien en om te horen.

Voïsz – Dit is een jonge en creatieve groep die moderne muziek ten gehoren bracht, zoals Serenity en Freestyler. Heel bijzonder.