Jammin': Dat doen we anders nooit

Gehoord en gezien: Jammin’, zaterdag 30 november 2013, Theater De Lieve Vrouw, Amersfoort

Niet perfect, maar wel genoten

Na een vlotte rit komen we tegen zevenen ’s avonds Amersfoort binnenrijden. De parkeergarage is snel gevonden en met behulp van 2 aardige mensen staan we zo op het Lievevrouwekerkhofplein bij het De Lieve Vrouw Theater. Na een prima maaltijd lopen we mooi op tijd het theater in waar we o.a. Sander Gieling tegenkomen. We zien nog meer a cappella bekenden, altijd gezellig.

De show draagt de titel ‘Dat doen we anders nooit’ en is in diverse blokken verdeeld, zoals ‘Liefde geven – liefde nemen’, ‘Stress – ontspanning’, ‘Zoeken – vinden’, ‘Echt – nep’. De voorstelling start met sneltekenaar Mark de Koning, die op een groot bord een oude grammofoon begint te tekenen. Jammin’ opent met het nummer Back it up terwijl op de achtergrond Mark de Koning verder tekent aan een leuke muzikale achtergrond. Ze vervolgen met I get a kick out of you, lekker swingend met een mooie solo en Mercy wat overtuigend ruig gezongen wordt met veel vrouwelijke solisten, die mooi tot hun recht komen in een leuke regie.

Bij Under pressure gebruiken ze podiumstukken waarop 2 van de solisten ruggelings tegen elkaar staan en naar voren draaien om hun solo te zingen, leuk effect. En een mooi arrangement, maar dat kan je verwachten van Deke Sharon, waarvan vanavond meerdere arrangementen worden gezongen. Bij Op de pier (The dock of the bay) staan de podiumstukken als pier achter elkaar waarop de leden relaxed zittend het nummer zingen en waar op het eind nog even een hengelaar erbij komt, leuk gedaan. Het mooie Valparaiso wordt in volledige duisternis gezongen terwijl de dirigent dirigeert met 2 breaklights wat een bijzondere sfeer oproept. Jammin’ vervolgt met Margeritha bekend van Marco Borsato en het mooie I’m yours. Het laatste nummer voor de pauze is Feeling good in een arrangement van Tijs Krammer naar Michael Bublé. Een heerlijk nummer, het loopt volgens mij nog niet helemaal maar is erg mooi. Het mist volgens mij een beetje vocal percussion, maar dat wordt ook lastig als de vocal percussionist de solo zingt. In het kader van ‘Dat doen we anders nooit’ (althans dat hoop ik) zijn inmiddels bingokaarten en potloden uitgedeeld en mogen de bezoekers afbeeldingen die gezongen worden afstrepen. Hilarisch.

Een sneltekenaar en bingo? Dat doen ze anders nooit!

Na de pauze hebben de meeste vrouwen een bruin jasje, vestje, laarzen etc. bij hun kleding gevoegd en ik vind het nu helemaal af. Ze beginnen met een mooi arrangement van I still haven’t found what I’m looking for, met (te) veel solisten wat bij dit nummer niet mooi uitpakt. Hierna het onbekende Angel town, is een heerlijk swingend nummer en Don’t stop believing, van Journey met een heerlijk ritmische vocal percussion. Ze vervolgen met het gevoelige Nu dat jij er bent. Daarna zingen de vrouwen het grappige Dat doet ie anders nooit, bekend van Dorine Wiersma, dat leuk begint maar wat rommelig eindigt, alsof het nog niet helemaal loopt. Met Real man van Joe Jackson in een mooi arrangement kwam het kippenvelmoment van de avond, top! De mannen zongen daarna een prima hilarische uitvoering van Hit me baby one more time, natuurlijk van Britney Spears met een bijpassende regie. Something beautiful, van Robbie Williams in een mooi arrangement liep helemaal gesmeerd en hierna het erg leuke Accidentaly in love in een heerlijk swingend arrangement. Als laatste nummer van de show het voor mij onbekende Black horse and the cherry tree, helemaal kicken met een leuke regie en mooie solo. Hierna is het tijd voor de bedankjes en de bloemen en niet te vergeten de winnaar van de bingo. Ze sluiten de avond af met het mooie Jammin’ van Bob Marley als toegift.

Achteraf vragen we ons af wat Jammin’ anders nooit doet? Een sneltekenaar, zingen in het donker, een bingo? Het is inderdaad ‘out of the box’ en het zorgt zeker voor het gewenste verrassingselement. Het maakte het avondje Jammin’ tot een heerlijke muzikale avond.