Vocal Group Next

Gehoord en gezien: Next, zaterdagmiddag 30 november 2013, Gasthuis, Amsterdam

Een intiem concert in het grote Amsterdam

Op zaterdagmiddag gaan we naar Amsterdam voor een optreden van Vocal Group Next. Het is alweer een tijd geleden dat we ze hebben horen zingen en we zijn wel benieuwd hoe ze klinken met hun nieuwe zangeres Lieke erbij. We vinden makkelijk een parkeerplek vlakbij het Gasthuis aan de Arie Biemondstraat. Het toeval wil dat we in het gebouw naast het Gasthuis ooit de documentaire over De Dijk gezien hebben, dus we liepen er zo naar toe. Next heeft dit optreden zelf georganiseerd en de dichter/performer Gaston Bannier gevraagd om samen met hun het programma in te vullen.

NextWe worden hartelijk welkom geheten door Sonja, Anja, Angela, Marjolein en Lieke en na een gezellig praatje en kopje koffie/thee opent Next het programma met het mooie After the goldrush. Ik ben niet zo’n fan van Neil Young, maar dit arrangement is helemaal top. We genieten verder van World of hurt, Breaths en Song of the Exiled, de eerste van Ilse DeLange en de laatste twee van Sweet Honey in the Rock. Deze laatste twee hebben we al vaker van ze gehoord, maar met de nieuwe stemverdeling klinken ze toch weer anders, maar nog steeds even mooi. Ze sluiten af met het bekende True colors en Mad world van Tears for Fears. Ik had net gedacht “Hé, mijn favoriete liedje van Next” en toen zeiden ze dat ze blij zijn met onze komst en dit nummer speciaal voor mij zingen. Daar ben ik dan weer erg blij mee.

Hierna vervolgt Gaston Bannier het programma met eigen gedichten uit zijn bundel ‘Lopen zonder een stap te verzetten’ en inleidende en verbindende verhaaltjes. Zijn accent verraadt een Limburgse jeugd en zijn vrolijke, aanstekelijke manier van vertellen zorgt dat er regelmatig een lach klinkt en op onze gezichten verschijnt. Na de pauze gaat Gaston verder met nog een aantal gedichten en verhaaltjes, waarna Next het programma weer overneemt.

Dit doen ze met het traditioneel Vlaamse lied over ‘Klaas’ die wilde gaan trouwen. Hierna komen 2 nieuwe nummers, het voor ons onbekende Oh dear van Brandi Carlile en Une belle histoire van Michel Fugain. Die laatste is één van onze favoriete artiesten dus helemaal goed. Op een misser in de Franse tekst na werden beide nummers erg mooi gebracht. Het mooie Toen ik je zag bezorgt ons het kippenvelmoment van de middag. Prachtig! Het nummer Bier is een vrolijke reclamejingle, één uit een serie geschreven door Jetse Bremer, erg leuk. Next sluit af met het tweestemmig zingen van een indiaans avondlied Evening rise met het publiek.

We hebben genoten van dit optreden van Next, waar wel wat meer publiek bij had mogen zijn, maar het leverde wel een erg mooi en intiem optreden op. En ze klinken in de nieuwe samenstelling echt prachtig. Bedankt, Next en Gaston, voor een heerlijke middag!