Op de bok: Karin Lauwers

 

Karin LauwersMuziek is voor Karin Lauwers altijd een grote passie geweest. Als kind volgde ze al notenleer en piano, maar de echte koor- en showkriebels heeft ze gekregen nadat ze in 1985 een jaar met de befaamde internationale groep Up With People de wereld rondtrok. In 1986 startte Karin het jongerenkoor “De Kracht” uit Achel wat ze 20 jaar gedirigeerd heeft. In 1994 werd ze dirigent van Just Music wat ze nog steeds met veel plezier doet. Intussen heeft Just Music ook een jeugdafdeling, het Showkoor Rise Up voor jongeren van 12 tot 20, dat eveneens onder haar hoede staat.

 

Op het BALK TOPfestival 2013 heeft Just Music de eerste prijs behaald in de TOPklasse Popkoren en Rise Up is door de jury van het jeugdpodium aangewezen om een optreden te verzorgen tijdens de finale van het NKF in juni 2014.


Wat is jouw eigen muziekgeschiedenis en zing je zelf ook?

Ik ben een amateur met heel veel passie voor muziek! Ik heb als kind notenleer en piano gevolgd. Daarna heb ik een jaar met de internationale groep Up With People de wereld rondgereisd. Met een wervelende show van zang en dans, gebracht door 120 jongeren uit verschillende landen en een boodschap van ‘wereldvrede’ trekken zij de wereld rond. Hier is vooral mijn passie voor koor gegroeid. Bij thuiskomst ben ik een jeugdkoor ‘De kracht’ gestart dat ik 10 jaar gedirigeerd heb. Intussen volgde ik zanglessen, regelmatig cursussen zoals: koordirectie bij Koor en Stem in België, de opleiding Dirigent Licht vocaal bij BALK, vocal pop en jazz days, het showchoircamp in Zeeland, enz…. Ik heb zelf ook in verschillende koren gezongen. Maar aangezien ik muziek doe als hobby, en verder gewoon een parttime job heb, heb ik mijn handen vol met 2 koren en komt zelf zingen er niet meer van.

 

Waar haal je je inspiratie vandaan? Wie of wat zijn jouw voorbeelden?

Mijn ervaring met ‘Up With People’ is zeker een grote bron van inspiratie geweest. Ik droomde er van om zelf ooit een dergelijke groep te hebben, shows te brengen met zang en dans en echt iets over te brengen naar het publiek.

In 2001 heb ik voor het eerst kennisgemaakt met de Nederlandse popkorenwereld. Wij deden mee aan het Internationaal korenfestival in Arnhem. Dat was voor mij een openbaring. Het was heel nieuw voor Just Music en wij waren dan ook laatste.

Zanggroep KOLOK trad die avond op en dat vond ik geweldig. Zij werden mijn grote voorbeeld. Evenals de toenmalige dirigent Don Henken. Hij hielp mij op weg in Nederland en kwam ons af en toe coachen, hem ben ik heel dankbaar. Ik haal mijn inspiratie nu vooral bij jullie, want in Vlaanderen staat de lichte muziek in de koorwereld nog echt in zijn kinderschoenen. Ik leer heel veel uit wat ik zie en goed vind, maar ook uit wat ik zelf niet goed vind! En intussen zijn we mijn grote voorbeeld KOLOK voorbijgestoken! Goed hé, maar ik blijf een fijne band en veel respect voor hen houden!

 

Heb je het idee dat jij iets anders doet met je koren dan andere dirigenten? En zo ja, wat zou dat kunnen zijn? (en wat is het resultaat ervan)

Moeilijke vraag. Ik weet het niet, maar misschien speelt mee dat muziek voor mij een hobby is. Ik heb uiteraard een muzikale basis, maar ik ben geen professionele muzikant, wat maakt dat ik veel meer vanuit mijn gevoel werk en het moet hebben van enthousiasme en hard werken. Ditzelfde geldt voor ons fantastisch combo. Ik steek veel tijd in het koor in al zijn facetten: niet alleen in de muziek, de nootjes, de afwerking e.d, maar ook hoe ik het geheel voor me zie, uitstraling, psychologie, koorleden als individu, groepsgeest, sfeer, motivatie, enz … ‘Mijn’ koren zijn voor een stuk ook mijn sociaal leven, gelukkig is mijn man in dezelfde mate betrokken, we zijn een topteam! Verder hebben we een fantastische groep vrijwilligers die met evenveel passie meewerken: eerst en vooral het bestuur, maar ook geluid, licht, regie, kleding, choreo e.d. alles is in eigen beheer.

Onze muziekkeuze is ook iets anders denk ik. Ik maak zelf geen arrangementen, dus ben ik altijd aangewezen op anderen. Ik kies dan ook heel bewust voor verschillende arrangeurs. Dat geeft ook een verscheidenheid in ‘kleur’.

Ik heb één motto: het publiek moet lachen en huilen, ze moeten kippenvel hebben, onze muziek, onze uitstraling moét raken, anders hebben we geen goed concert gegeven.

 

Zijn jouw zangers en zangeressen extra goed? Houd je bijv. strenge audities wanneer er plaats is voor nieuwe leden?

Nee, helemaal niet. Uiteraard hebben we goeie zangers, maar ook minder goeie en we houden geen speciale selectie. Ik werk dan ook hard aan de ‘klankkleur’. De meerderheid kan geen muziek lezen. Aangezien we een wachtlijst hebben, proberen we vanaf nu iets strenger te zijn, in muziekkennis, stemvastheid en leeftijd, maar het allerbelangrijkste blijft motivatie.

 

Kortom: waar ligt jouw geheim? Welke unieke combinatie van factoren maakt jou met je zangers zo goed?

Ik vroeg het aan één van de leden die in meerdere koren zingt. Dit was haar antwoord:

"Je besteedt veel aandacht aan klankkleur,  inzingen, combinatie met choreo, afwerking, kortom het hele plaatje.

In vergelijking met een andere dirigent, die grommelde alleen op fouten. Jij bent motiverend en inspirerend. Je neemt de hele groep mee op sleeptouw en hebt respect voor iedereen.

Je bent waarschijnlijk muzikaal (theoretisch) gezien niet de beste dirigent die heeft meegedaan aan de wedstrijd. Het gaat er niet altijd om hoeveel je gestudeerd hebt, hoe goed je piano kan spelen, hoe goed je noten hoort  of ritmes kan lezen. Natuurlijk heb je een basis nodig... maar….

Het is de magie …. Ik denk dat het bij jou gewoon van diep vanbinnen komt…  de magie is dat je echt voelt... en je probeert dat over te brengen met alles wat in je macht ligt.  En dat lukt... : want iedereen in Just Music staat ervoor open om dat van jou te "ontvangen"... Je bent open, en je krijgt die reactie van de groep, die dat weer terugspeelt naar het publiek...

 

En het feit dat je ook maar "gewoon" doet... bent... en niet hoog van de toren blaast maakt de samenwerking alleen maar gemakkelijker...

Het is de magie en het talent om het beste uit mensen te halen."

Mooie woorden waar ik zelf stil van werd!

 

Hoe heb je het afgelopen BALK TOPfestival ervaren, afgezien van het mooie resultaat? Heb je bijv. tijd gehad om ook andere koren te bekijken en zo ja, wat vond je daar dan van?

Het is een geweldig en kwalitatief hoogstaand festival. Het is natuurlijk fantastisch om met 2 koren te winnen, maar wat nog meer hartverwarmend is, zijn de fijne contacten met onze Nederlandse collega's, er hangt een heel fijne sfeer op dit festival, een sfeer van collegialiteit en niet van concurrentie, het is elkaar aanmoedigen en streven naar kwaliteit. Genieten van andere koren. Een echt TOPfestival. Wij zijn dankbaar dat we daar als Belgen deel van mogen uitmaken!

Wij waren inderdaad al vroeg aanwezig zodat we zoveel mogelijk koren in onze categorie konden zien. Ik zat dus in de grote zaal en vond de kwaliteit echt een stuk hoger dan de vorige editie. Ik zag onze kansen alsmaar achteruit gaan! Wat me opviel bij de grote koren is, dat er veel met solisten gewerkt wordt en dat vormt niet altijd een meerwaarde, soms integendeel. Verder heb ik vocaal, als groep, wel vele prachtige dingen gehoord, maar ik miste af en toe het ‘kippenvelgevoel’.

 

Heb je iets gemist op het TOPfestival? Een onderdeel dat niet had mogen ontbreken?

Eigenlijk niet. Er is zoveel aanbod en je kunt nu al zo weinig doen. Ik ga het liefst naar de koren kijken, maar eigenlijk zijn de workshops ook interessant. Wat ik wel nog fijn zou vinden is een soort ‘verbroederingsfeest’ ’s avonds. Een ontmoetingsmoment voor dirigenten en koorleden onder elkaar. Daar is nu weinig kans voor. En uiteraard een theaterzaal voor de jeugdkoren, zij verdienen dat echt, zij zijn de toekomst en als ik zie hoeveel goeie jeugdkoren er al waren, dan denk ik dat de tijd rijp is voor een volwaardige categorie Jeugd!

 

Doe je met je koren nog iets bijzonders om je op zo'n festival voor te bereiden; bijvoorbeeld extra optredens of repetities?

We hebben uiteraard wat extra repetities en een koorweekend ter voorbereiding van het festival. Ook nodig ik altijd een coach uit om aan het repertoire te werken en dat zet ons altijd weer een stapje vooruit. Dit jaar was dat Hans van den Brand en daar waren we heel blij mee. Je krijgt dan weer even een nieuwe impuls, even een nieuwe kijk op de zaak en dat geeft weer nieuwe energie.

 

Als je één tip zou mogen geven aan een beginnende of worstelende dirigent, wat zou dat zijn?

Doe wat je hart je ingeeft, volg je droom en hou van je koorleden.

 

En tot slot:

Wat zou je met je koren nog graag willen doen/bereiken? Wat zijn je ambities?

De volgende editie van het BALK TOPfestival opnieuw winnen met beide koren uiteraard! Dan bestaat Just Music 25 jaar en ben ik al 21 jaar hun dirigent. We willen er een heel weekend van maken in Rotterdam! Rise Up bestaat dan bijna 10 jaar.

Nee hoor, ik wil gewoon mensen gelukkig maken met onze muziek, prachtige shows brengen en zelf gelukkig zijn als we dit telkens opnieuw waarmaken.

 

Karin Lauwers

 

Delen: