Tipboek Zang - boekbespreking

Een nauwelijks te verbeteren schat aan informatie

Wie kent het niet, het Tipboek Zang? Na tien jaar, vijf eerdere drukken en vele lovende recensies zou elke zanger er toch wel een keer van gehoord moeten hebben. Een complete bespreking van deze compacte en complete handleiding voor het meest persoonlijke muziekinstrument lijkt dan ook niet echt nodig.

Laten we om te beginnen eens kijken naar wat er nieuw is in de onlangs verschenen zesde druk. Het gaat hier over de papieren editie. Kort daarvoor verscheen ook een versie voor iPad. Versies voor andere platforms zijn in voorbereiding.

Het eerste dat opvalt, is dat het Tipboek Zang er nu meer uitziet als een boek. Het smalle hoge formaat van de eerste drukken is verlaten. Met een wat groter lettertype en bredere kantlijnen kon de inhoud worden uitgesmeerd over meer pagina’s. Er zijn twee hoofdstukken toegevoegd, over moderne zangmethodes en over het omgaan met plankenkoorts. Aan het hoofdstuk over zingen met microfoons is een paragraaf over microfoontechniek toegevoegd, en hier en daar zijn verwijzingen naar verouderde spullen vervangen. Jezelf opnemen voor lesdoeleinden kan tegenwoordig bijvoorbeeld met een smartphone, dus konden de walkman en de minidisk worden afgeserveerd.

In de eerste hoofdstukken van het Tipboek Zang vind je een algemene inleiding met uitleg over de belangrijkste aan zang gerelateerde begrippen. In heldere taal met waar nodig een illustratie krijg je uitleg over de stem, hoe die fysiek werkt en wat je er zoal mee kunt doen. Noodzakelijkerwijs is de uitleg over complexe zaken beknopt. Zo behandelt het Tipboek Zang de zangersformant, maar niet zodanig dat ik op basis van enkel deze informatie zou kunnen uitleggen wat dit nu precies is. Dan zul je toch te rade moeten gaan bij een professionele zangmethode.

De kern van het Tipboek Zang, en volgens mij het meest waardevolle deel van het boek, wordt nog altijd gevormd door de hoofdstukken Goed zingen en Stemzorg. In het eerstgenoemde hoofdstuk vind je – niet verwonderlijk – het grootste deel van de 22 Tipcodes: verhelderende audio- en videofragmenten die je op de website Tipbook.com kunt beluisteren. Net als het grootste deel van de tekst zijn de Tipcodes bij deze zesde druk niet gewijzigd ten opzichte van eerdere drukken.

Conclusie : het Tipboek Zang is als inleidend boek over zang nauwelijks te verbeteren. Heb je al een exemplaar van een eerdere druk in huis, dan hoef je je niet direct naar de (web)winkel te spoeden voor dit nieuwe boek. Heb je het boek nog niet, dan haal je met de nieuwe editie van Tipboek Zang voor een habbekrats een schat aan waardevolle informatie in huis die je vast en zeker gaat helpen om meer plezier uit je hobby te halen.

Karel Jurgens

Tipboek Zang

Tekst: Hugo Pinksterboer