Tien vragen aan... Peggy Hegeman

 

Peggy Hegeman begon haar zangcarrière als 7-jarig sopraantje bij het Stedelijk Helmonds Concertkoor. Ze studeerde hoofdvak Zang en docent Muziek aan het toenmalige Brabants Conservatorium. Na te zijn afgestudeerd vervolgde zij haar opleiding aan het Maastrichts Conservatorium (operaklas). 

Vanaf 2004 werkt Peggy voor de afdeling Musicaltheater van de Academie voor Musical- en Muziektheater van Fontys Hogeschool voor de Kunsten te Tilburg. Zij verzorgt daar naast privé zanglessen, ook de zangtechnieklessen, methodiek voor Muziektheater Klassiek en intervisie.

In 1998 werd Peggy dirigent van het Souvenir Jeugdkoor te Tilburg. Jeugd van 6 t/m 18 jaar die naast divers meerstemmig repertoire (van renaissancemuziek tot musical) ook aan stemvorming en theorie werken. Peggy wordt veelvuldig gevraagd als vocal coach bij diverse koren en projecten.

In 2004 is zij cum laude afgestudeerd voor koordirectie bij Louis Buskens aan het Fontys Conservatorium te Tilburg. Peggy werkte voor de Meerjarige Dirigenten Opleiding afdeling Brabant, zij verleende haar medewerking aan de cursus Kinderkoordirectie van het voormalige Unisono, jureert met regelmaat, daarnaast zit zij in de Overleg- en adviescommissie Kinderkoorzang Noord-Brabant.


1. Is het werken met kinderen/jeugd leuker dan met volwassenen?

Het werken met kinderen is net zo leuk als met volwassen, het is alleen anders. Kinderen zijn nog heel open en puur, dat maakt het bijzonder. Het feit dat je een steentje bijdraagt aan hun jonge muzikale ontwikkeling en zo misschien wel een zaadje hebt geplant maakt het heel speciaal.

 

2. Zo ja of nee, hoe en waar ontdekte je dat?

Mijn eerste kennismaking met een kinder-/jeugdkoor was toen ik 7 jaar oud was. Ik ben er zelf achter gekomen dat het zingen voor kinderen een prachtige uitlaatklep is en een enorme stimulans kan zijn. Daar is mijn liefde voor het zingen geboren… Na mijn eigen zangopleiding ben ik bij toeval, via de muziekschool waar ik koortjes heb opgestart en doordat ik werd gevraagd, een jeugdkoor gaan leiden. Ik wist al heel snel dat ik alle kinderen dezelfde ervaring gun die ik zelf heb gehad als kind!

 

3. Wat is het grootste verschil tussen werken met kinderen/jeugd en volwassenen?

Kinderen/jeugd zijn open, puur, hebben nog geen vooroordeel. Het gaat er dan om dat je alle soorten muziek op een aantrekkelijke wijze aanbiedt en dan willen ze echt wel meer zingen dan alleen musical en pop. Het voordeel van kinderen is ook dat ze sneller zijn dan volwassenen. En dat geldt voor bijna alle vlakken: zowel voor wat betreft het van blad zingen, maar ook als je iets van choreo of regie erbij doet. Én ze weten het de week er op ook nog (sorry aan alle volwassen lezers .. ;-) )

 

4. Wat is de grootste denkfout die veel mensen maken t.a.v. kinderen/jeugd?

De grootste fout die ik heb meegemaakt is dat mensen denken dat je kinderen niet serieus hoeft te nemen. Vaak zijn ze het sluitstuk. Als je niet oppast staan ze steeds te wachten. Als ze met een productie meedoen zijn ze nét zo belangrijk als de volwassen zangers (sterker nog; vaak blijkt dat ze een enorme steun zijn voor de volwassenen). Men vergeet vaak dat dit de toekomstige generatie zangers is en daar moet je zuinig op zijn.

 

5. Willen kinderen überhaupt nog wil zingen?

Ja, kinderen willen nog steeds zingen, maar je merkt wel dat de instelling van kinderen (en ouders, want daar ben je voor een groot deel van afhankelijk) aan het veranderen is. Er lijkt een soort zap cultuur te ontstaan: even meedoen, leuk concertje en weer klaar. Het moet ook vooral “leuk zijn”. Investeren in een zangopleiding is niet meer vanzelfsprekend. Ook de invloed van diverse televisieprogramma’s maakt het er niet makkelijker op: iedereen wil snel effect en het liefst meteen ontdekt worden. Dit gaat dan weer ten koste van de stem. Dat is wel jammer.

Het is dus zaak dat je je aanpak aanpast.

 

6. Wordt er nog voldoende gezongen op de scholen?

Van mij mag er veel meer op scholen gezongen worden. En daarbij moet het juiste materiaal gebruikt worden. Vaak wordt er een CD gebruikt met een mannenstem die voorzingt. Dat kunnen kinderen helemaal niet nazingen, ze kunnen nog niet zo laag. Je merkt ook dat, doordat ze met popliedjes meezingen, alleen een borstregister wordt ontwikkeld: dat is niet genoeg! Het zou dus enorm helpen als ze op de basisschool “gewone” liedjes zingen waarbij ze de hele stem gebruiken (dus ook op een, voor kinderen, normale hoogte).

Daarnaast is zingen zo’n fijne manier om even van alle verplichte vakken los te komen. Als je zingt is er geen ruimte voor andere dingen in je hoofd. Daarnaast en ook niet onbelangrijk, verbetert het zingen de concentratieboog.

 

7. Op televisie zien we veel programma’s met zang, vind je dat een goede ontwikkeling?

Ik ben wel voor het promoten van zang, en kinderzang in het bijzonder, op televisie, maar de manier waarop dat gaat ben ik niet zo blij mee. Het is een korte termijn visie. Wat het op langere termijn met een kind doet lijkt er niet toe te doen. Ook is het jammer hoe mensen uit de muziekwereld de kinderen feedback geven. Persoonlijk heb ik er moeite mee als iemand zegt: “je hebt zo’n mooi randje aan je stem”. Je hoort toch dat het niet gezond klinkt? Voor je het weet gaan kinderen stemfouten creëren om ook zo’n geluid te krijgen, met alle gevolgen van dien. Op deze manier wordt de eigenheid van het kind, de kinderstem, vergeten. Om een goede zanger (of dat nou solistisch of in koorverband is) te worden zul je tijd moeten investeren en als je jong bent kan dat spelenderwijs en dat is mooi!

 

8. BALK geeft koren subsidie als zij een kinder-/jeugdkoor betrekken bij een optreden/concert. Is dat een goed begin?

Dat is een prachtig begin, maar het zou ook fijn zijn als de jeugd-, kinderkoren zelf subsidie zouden krijgen om iets moois neer te zetten en daarbij hulp kunnen inroepen van volwassen koren. Als het vanuit de volwassen koren komt, komen de kinderen wéér op de tweede plaats.

Zie ook antwoord vraag 4

 

9. Wat zou BALK nog meer kunnen doen?

Misschien is het een idee om een speciale kinder-/jeugdkoor dag te organiseren waarbij ze elkaar kunnen ontmoeten, workshops volgen, ervaringen uitwisselen etc.

Natuurlijk kan dat ook tijdens de reguliere BALKfestivals, maar jeugd onder elkaar is toch net even anders.

 

10. Wat zouden alle koren kunnen doen als zij denken aan kinderen/jeugd?

Ze zouden kunnen kijken of ze een opleidingstraject op poten zouden kunnen zetten en zo voorkomen dat koren langzaam uitsterven. Eventueel via projecten, kort traject naar een concert etc. Stimuleer via de leden om kinderen, kleinkinderen, neefjes, nichtjes etc. te laten zingen. Zorg dat er vanuit de koren draagvlak is voor een project/koor.

 

Daarnaast zou ik graag alle collega zangers/kinderkoordirigenten en iedereen die met kinderen werkt, willen vragen om ons werk te promoten en te proberen om dirigenten (zowel amateur-, afgestudeerde- en in opleiding zijnde) te stimuleren om met kinderen te gaan werken. We komen echt nog gemotiveerde kinder- en jeugdkoor dirigenten tekort.

 

En ik kan je vertellen: het is het mooiste wat er is!

 

Delen: