Tien vragen aan... Lorenzo Papolo

 

Lorenzo Papolo Lorenzo Papolo is afkomstig uit een muzikaal, deels Italiaans gezin. Hij is met eervolle vermelding afgestudeerd aan het Utrechts Conservatorium als dirigent. Zijn klassieke zangopleiding voltooide hij bij Maria Rondèl (oud docente conservatoria Alkmaar/Amsterdam) en hij voltooide zijn trompetstudie aan het Utrechts Conservatorium. 

Hij is vaste dirigent van Kinderkoor De Kickers en Jeugdkoor de Classic Frogs in Purmerend. Met deze koren zijn al vele nationale en internationale avonturen beleefd, zoals muziekfestivals in Slowakije en België, maar ook deelname aan opera-, ballet-, en andere muziekprojecten. 

In 2014 zullen De Kickers bijdragen aan maar liefst 3 uitvoeringen van de Matthäus Passion van J.S. Bach, waaronder de kinderuitvoering met het Nederlands Philharmonisch Orkest en zullen ze meedoen in de opera La Bohème van Puccini met De Nationale Opera.

Naast deze kinder-/jeugdkoren leidt Lorenzo ook nog Kamerkoor Cantilene Katwijk, The Amstel Gospel Choir Uithoorn, Gospelkoor Get Together Again Velserbroek, Gemengdkoor Bellissimo Heemskerk en De Woodside Big Band uit Koog aan de Zaan. www.lorenzopapolo.nl


1. Is het werken met kinderen/jeugd leuker dan met volwassenen?

Het is compleet anders om te werken met kinderen /jeugd vooral omdat jonge stemmen nog volledig in ontwikkeling zijn. Dat vereist een goede specifieke kennis van de fysieke ontwikkeling van de kinder/jeugd stem. Daarom is het werken met kinderen/jeugd voor mij persoonlijk zeer fascinerend en uitdagend. Zowel kinderen/jeugd als volwassen koren hebben elk hun eigen charme.

 

2. Zo ja of nee, hoe en waar ontdekte je dat?

Toen ik voor het eerst met kinderkoren werkte merkte ik dat het bereik van kinderstemmen geheel anders in elkaar zit dan bij volwassenen, en dat dit bereik in de loop der jaren verandert, net zoals de klank van kinder/jeugdstemmen. In het begin pakte ik de gebruikelijke kinderliedjes en wat populaire liedjes uit het hedendaags pop repertoire en dan zie je dat dit voor kinderstemmen niet altijd even geschikt is.

Toen ben ik mij heel bewust gaan verdiepen in de fysieke ontwikkeling van de kinder-/jeugdstem en dan gaat er een hele nieuwe wereld voor je open, opmerkelijk wat voor resultaten je dan met kinder/jeugd koren kan boeken.

 

3. Wat is het grootste verschil tussen werken met kinderen/jeugd en volwassenen?

Het grootste verschil is m.i. dat er bij kinderen/jeugd nog een hele grote stemontwikkeling in zit, bij volwassenen is die ontwikkeling aanzienlijk minder groot. Ook gaat de ontwikkeling bij kinderen/jeugd veel sneller dan bij volwassenen. En kinderen/jeugd zitten op school in een leer/prestatie systeem waardoor je snel tot resultaat kan komen als dirigent van kinder/jeugdkoren. Daarbij staan kinderen/jeugd geheel blanco ten opzichte van nieuwe manieren van aanpak en dat werkt verrassend goed.

 

4. Wat is de grootste denkfout die veel mensen maken t.a.v. kinderen/jeugd?

De grootste denkfout? Er zijn er vele….wat mij het meeste opvalt is dat veel kinder/jeugdrepertoire in te lage liggingen zijn geschreven wat voor kinderstemmen vaak niet zingbaar meer is. En de wijze van repeteren die enorm verschilt in het werken met volwassenen, de concentratie spanne is bij kinderen gewoonweg korter daarop moetl je je repetitietechniek dus aanpassen.

Ook de keuze van het repertoire; kinderen hebben erg veel plezier in het zingen van een breed repertoire, van klassiek tot pop, jazz etc. het zijn omnivoren.

 

5. Willen kinderen überhaupt nog wil zingen?

Volmondig ja, kinderen willen zeker zingen.  Kijk maar eens naar alle manieren waarop kinderen muziek tot zich nemen en alle tv programma’s die daarop inspelen. Mijn eigen dochter van 8 jaar oud zingt al ’s ochtends bij het opstaan en dat gaat vaak de gehele dag

door, werkelijk fantastisch. Even terzijde zij zingt dus  (nog) niet in een koor. Echter, de huidige tendens is wel meer gericht op solo zang dan op koorzang en het ontbreken van een goede zangtechniek is iets waar nog veel winst op te behalen valt.

 

6. Wordt er nog voldoende gezongen op de scholen?

Uitzonderingen daargelaten, helaas veel te weinig. Zang is de basis van alle muziek er zou daarom veel meer gezongen moeten worden op scholen.

En ook op individuele muzieklessen op andere instrumenten zou zang als basis moeten dienen. Dat is in essentie een goede ontwikkeling kinderen/jeugd worden hierdoor aangespoord om te gaan zingen.

Ook hier zie je de tendens dat solozang momenteel een meer prominente plaats inneemt dan koorzang, en dat terwijl vele internationale solozangers/-zangeressen vaak begonnen zijn in een koor.

 

8. BALK geeft koren subsidie als zij een kinder/jeugdkoor betrekken bij een optreden/concert. Is dat een goed begin?

Alle subsidies zijn in deze tijd welkom, een goed begin dus en een stimulans voor kinder-/jeugdkoren. Ondersteuning vanuit BALK d.m.v. professionele kinder-/jeugdkoor dirigenten die niet alleen workshops/opleidingen geven, maar juist hun ervaring delen met BALK en organisatoren van optredens/concerten waaraan BALK subsidie geeft.

 

9. Wat zou BALK nog meer kunnen doen?

Een goed samenwerkingsverband tussen componisten/arrangeurs en ervaren kinder/jeugdkoor dirigenten zou zeer bevorderlijk zijn voor verbetering van het kinder/jeugdkoor repertoire.

 

10. Wat zouden alle koren kunnen doen als zij denken aan kinderen/jeugd?

Belangrijk is dat je een pyramide opbouw hebt als je met kinder/jeugdkoren begint. Begin aan de onderkant met kinderen in de leeftijd van 6-8 jaar en leer ze op een eenvoudige wijze goed samen zingen, maak dan een vervolgkoor in de leeftijd van 8-10 jaar waarin de kids weer een stapje verder kunnen en formeer daarboven een selectiekoor van 10-15 jarigen waarmee je regelmatig aan korenfestivals/concoursen meedoet en als top van de pyramide een jeugdkoor vanaf 15 jaar en ouder.  Ook een opleidingsklas waarin je kinderen meer meegeeft dan alleen maar gezellig liedjes zingen is een “must” voor succes. Hiermee schep je een gedegen opbouw waardoor je verzekerd bent van doorstroom en groei. Als dirigent van kinderkoor De Kickers en Jeugdkoor De Classic Frogs van Muziekschool Waterland werken wij al jaren met een soortgelijke opbouw en dat geeft resultaat,De Kickers zijn het vaste Kinderkoor van De Nationale Opera en zij behalen regelmatig prijzen op nationale en internationale Koorfestivals, succes verzekerd dus!

 

Delen: