Cigale - afscheidsconcert Han Bruinenberg

Optreden Cigale, afscheidsconcert Han Bruinenberg , vrijdag 31 januari 2014, Dorpskerk, Santpoort-Noord

De favorieten van Cigale op z'n best

Na 32 jaar neemt Han Bruinenberg afscheid als dirigent van vocaal dubbelkwartet Cigale. Dit was reden om een afscheidsconcert te geven. Dit afscheidsconcert van Han Bruinenberg was een groot feest van herkenning. Niet alleen wat repertoire betreft, maar ook wat betreft de vele oud-leden die er waren om dit feestje extra luister bij te zetten.

Han was gevraagd om een lijstje in te leveren van zijn favoriete nummers en die werden zo veel mogelijk gezongen in de samenstelling van de groep die het ook voor het eerst ingestudeerd had. Na een welkomstwoord door hun bas Arjan werd het concert geopend met hun eigen Cigale tune van de hand van Han. Vervolgens Once upon a summertime (het voor mij enige onbekende nummer) met Dolf Schelvis als dirigent en Ciao bella ciao, een Italiaanse partisanenlied met een mooie lead van Kees. Na het mooie Verano portena van Astor Piazzolla gingen ze verder met El Paisanito (Argentijns traditional) ook al zo mooi.  Het overbekende Skylark en Good old-fashioned loverboy (Queen) de laatste in een mooi arrangement van Tobi Jeger. Na een duidelijke uitleg over het nummer Horizons pakte het indrukwekkende nummer mij nog meer. Als laatste voor de pauze zongen alle leden en ex-leden het mooie Vragen (Marcel Beyer) in een arrangement van Jetse Bremer dit nummer met een mooie spanningsopbouw. Wat nu duidelijk te horen was, en ook bij de andere nummers waar iedereen meezong, is dat de stemmen geweldig mooi kleuren met elkaar.

Na de pauze openden ze met het prachtige Theme from Harry’s Game (Clannad), hierna een 2-tal nummers o.a. bekend van The Real Group: het vlotte Debby’s waltz waarbij de jonge Hanna merkt dat niet iedereen van haar gecharmeerd is en het swingende Walking down the street. Viva la vida is al een heerlijk nummer, maar in het arrangement van Jens Johansen is het helemaal top. De idioot in bad is van oorsprong een gedicht van M. Vasalis met muziek van Kees Thissen. Het is het enige door piano begeleide nummer en wordt weer door iedereen gezongen. Vervolgens wordt de nieuwe dirigent van Cigale Sjoerd Jansen voorgesteld en gaan ze verder met het door Han gearrangeerde nummer Lacrimosa uit het requiem van Mozart met een tekst van Jan Boerstoel erin verwerkt. Dit was de eerste uitvoering voor publiek, wat het extra bijzonder maakte. Het I’m a train (King’s Singers) is het eerste met Sjoerd ingestudeerde nummer en het concert wordt afgesloten met het mooie And so it goes wat weer door iedereen gezongen word. Het was een heerlijk concert met vele mooie nummers. We hebben weer genoten, zeker ook van de receptie naderhand, heel gezellig allemaal.