Out of the Blue, Pitch Control & Bonner Jazzchor

Gehoord en gezien: Out Of The Blue, Pitch Control en Bonner Jazzchor, zaterdag 8 februari 2014, Maastheater, Rotterdam

Driedubbel genieten

Op zaterdagavond gaan we op weg naar een concert waar we al een tijdje naar uitkeken. Het vindt plaats in een voor ons onbekend theater, het Maastheater in Rotterdam. We komen vooral voor het Bonner Jazzchor, want dat treedt voor het eerst op in Nederland. Ze werken mee aan 2 concerten, die van vanavond en de volgende dag in Zevenbergen. De concerten zijn tot stand gekomen met medewerking van Stichting EduVox te Fijnaart en de Nederlandse groepen Pitch Control uit Den Haag, Voiceover uit Fijnaart en GeweldiGenoten uit Amersfoort. Als speciale gasten treden twee jeugdkoren aan: Out Of The Blue uit Gouda en Bling! uit Zevenbergen. De medewerkenden van vanavond zijn jeugdkoor Out Of The Blue van Kunstpuntgouda, Vocal Group Pitch Control en het Bonner Jazzchor uit Bonn, Duitsland.

Out of the BlueDe avond begint met het presenteren van de deelnemers door 3 presentatrices, die ons om en om in het Nederlands, Engels en Duits vertellen wie er optreden, erg leuk gedaan. Als eerste treedt Out Of The Blue op met een drietal nummers, Overprotected (Britney Spears), Shake it out (Florence & The Machine) en Wide awake (Kate Perry) met hun dirigente Marlou Vriens op de piano. De 17 jonge meiden zingen mooi en ook de stukjes solo laten duidelijk horen dat de individuele stemmen er mogen zijn.

Hierna komt Pitch Control (o.l.v. Merel Martens) op en zingen een mooi programma met o.a. een heerlijk swingende Master Blaster (Stevie Wonder) met een mooie vocal percussion van Merel en een bijzondere mix van Blurred Lines ft Dansplaat (Rob Thicke / Brainpower) al kwam de rap er niet zo verstaanbaar uit. Pitch ControlVerder een mooi arrangement van Skyfall met een apart intro, een heerlijk vrolijke Feel Good Song (Wijke Visker) met piano en rap. En als laatste het prachtige nummer I won’t give up met mooie solo’s en een geweldige spanningsopbouw, een kippenvelnummer. Het hele optreden is weer heerlijk kicken.

Na de pauze zingt Out Of The Blue een viertal nummers (ook allemaal gearrangeerd door Marlou Vriens), E.T. (Kate Perry), Daylight (Maroon 5) met een mooie 2-stemmige lead, Please don’t stop the music (Rihanna) met een leuke choreo en Wings (Little Mix) met goede solisten. Deze nummers doen ze a cappella met vocal percussion van Davey Christ. Ze hebben een mooie koorklank en we zullen vast nog meer van deze dames horen.

Bonner JazzchorHierna komt het Bonner Jazzchor (o.l.v. Sacha Cohn) op in kleding in groen en blauwe tinten en kaki. Ze brengen een afwisselend programma met o.a. een prachtig arrangement van Raindrops (Hannah Schneider) en een gevoelige uitvoering van Mad World (Tears For Fears) met een mooie spanningsopbouw. Vervolgens een swingende I’m all over it (Jammie Cullum) en het mooie tekstloze Var Februar (Susanne Lundeng). Verder het prachtige close harmony gezongen Make you feel my love (Bob Dylan) en het mooie Give us a little love (Fallulah) in een Vocal Line arrangement. Het is een heerlijk optreden.

Hierna zingen alle groepen staand om het publiek heen het nummer Broken (Kasja Vala/Postyr Project) ook een kippenvelmoment. Het was een zeer mooi en leuk concert. We gaan weer voldaan naar huis.