Leeuwenhart - Volzin

Gehoord en gezien: Volzin door Leeuwenhart, theaterhuis de Berenkuil, Utrecht, 9 februari 2014

Volzin, een ode aan de Nederlandse taal

In een auto volgepropt met 6 personen gaan we op weg van Arnhem naar Utrecht om de show Volzin van koor Leeuwenhart bij te wonen. We hebben al een klein voorproefje gehad tijdens het BALK TOPfestival op 9 november jl. waar ze met de titel aan de haal gingen in de categorie TOPklasse grote Vocal Groups, dus de verwachtingen zijn hooggespannen.

Het is redelijk krap in het kleine, knusse theaterhuis de Berenkuil, maar met wat heen en weer schuiven passen we uiteindelijk allemaal in de theaterzaal. De afstand tussen het publiek en de leden van Leeuwenhart is minimaal, waardoor je helemaal meegenomen wordt in de vocale kwaliteiten van de koorleden en de mooie arrangementen van Tijs Krammer. De Utrechtse dichter Ruben van Gogh is de bindende factor van de show die met zijn gedichten een ode brengt aan de Nederlandse taal en ons ook meermalen van de wijs brengt met zijn teksten.

Leeuwenhart Volzin - foto: Jan WeijersDe voorstelling wordt geopend met de vertaling van het nummer Taal,  een vertaling van het nummer Words van The Real Group. Het nummer Merel (Blackbird) is een bijzondere vertaling en helemaal in overeenstemming met de prachtige choreografie door Meta Stevens. Verrassend en humoristisch is het nummer Ongeloofelijk (So incredible), dat deels in het Twents wordt vertolkt naar het dialect van Ilse de Lange en vertaald door Dorien de Landtsheer van Leeuwenhart. Het nummer Dikke portemonnee van Brigitte Kaandorp is overtuigend en wordt spatgelijk gezongen wat een hele prestatie is.

Leeuwenhart Volzin - foto: Jan WeijersNa de pauze volgt een set van afwisselend repertoire van een vertaling van Quant tu dors (Wanneer jij slaapt) tot het grappige arrangement van de jazzklassieker Route 66 (E35). De microfoons van de solisten bij het nummer Dochters van Marco Borsato hadden wat mij betreft niet gebruikt hoeven worden. Dan was het nummer nog meer tot zijn recht gekomen. Bij Stil in mij krijgt Leeuwenhart het publiek ook werkelijk muisstil.

Met het nummer Flessenpostberichten (Message in a bottle) en Taal wordt de show afgesloten. Na een toegift gaan we nog nagenietend weer op weg naar het Oosten.

De laatste voorstelling van Leeuwenhart met Tijs Krammer als dirigent zal 16 maart in Rotterdam plaatsvinden, maar deze is volgeboekt. Jammer als je niet hebt gereserveerd, want je mist echt een prachtige voorstelling!