Fem@il: Sterallures

Gehoord en gezien: Fem@il, Sterallures, zaterdag 12 april 2014, Vrije School, Almere

Fraaie, met filmmuziek omlijste Oscaruitreiking

Deze zaterdagavond gaan we naar Almere voor de derde en laatste uitvoering van de show Sterallures van de groep Fem@il. We zijn wat vroeg en zien al een glimp van een aantal dames in vol ornaat als er foto’s gemaakt worden op het podium. Als aankleding hangen er diverse, veelal recente filmposters in de hal en in de zaal. Als de show begint worden we door dirigent Jetse Bremer welkom geheten bij de 86e uitreiking van de Oscars en zien we de sterren, in prachtige avondjurken, over de rode loper lopen naar de green room. De nummers van de show komen vrijwel allemaal uit films, recent, maar ook van een tijd geleden. De show wordt met korte praatjes, de een geslaagder dan de andere, en stukjes aan elkaar gepraat, leuk gedaan.

Fem@ilZe starten met het gevoelige Pak maar mijn hand en we zwijmelen hierna weg bij I say a little prayer. Het bekende nummer 9 to 5, van Dolly Parton wordt mooi a cappella gezongen. Het is een mooi arrangement, maar persoonlijk vind ik dat een piano bij dit nummer zeker wat zou toevoegen. Vervolgens een lekker vlotte uitvoering van Alles is liefde en ze gaan verder met een prachtige a cappella uitvoering van The way we were een oudje uit de gelijknamige film, mooi maar ook heftig. Orinoco flow is een heerlijk nummer en wordt prachtig gezongen, genieten. De TV-series Medley is leuk gedaan met een soms hilarische choreo. Het intro van het nummer Birds is leuk met vogeltjes die tsjirpen tot ze uit de lucht geschoten wordt, mooi gezongen. Het laatste nummer voor de pauze is Zinge la baba, the lioness hunt uit de Lion King met Jetse op de cajon (een handtrommel oorspronkelijk uit Peru), met leuke choreo.

Natuurlijk kan I will follow him niet ontbreken in een lekker vlotte uitvoering, gevolgd door Against all odds in een sfeervol a cappella arrangement. Het nummer Car wash springt eruit met de paparazzi die de sterren lastig valt en leuke choreo met pompons die rondgedraaid worden alsof het borstels in de wasstraat zijn; leuk gedaan. De Nederlandse uitvoering van Gabriellas lied uit de prachtige Zweedse film As it is in heaven is heel erg mooi met een goede Nederlandse tekst. Het heerlijk swingende Son of a preacherman is helemaal kicken. Vervolgens een van mijn favoriete liedjes, Suicide is painless van de film ‘M*A*S*H*’, heerlijk. My heart will go on in een prachtige uitvoering met een van de zangeressen op dwarsfluit, een prima aanvulling op dit arrangement. Ook het leuke Always look on the bright side of life’ is een prima keuze voor deze show.

Hierna volgt de uitreiking voor de beste bijrol in een film als opstapje naar het laatste nummer. Dit is het nummer Feeling good, bekend van Michael Bublé, met een weergaloze solo van de Oscarwinnares, kippenvel.

Het was een leuk avondje uit en de staande ovatie was zeer verdiend. Na twee toegiften was de avond voorbij. Na nog wat nakletsen gingen we weer op weg naar huis.