Basic & Full Color goes theatraal

Gehoord en gezien: Basic & Full Color goes theatraal, zondag 22 juni 2014, Theater De Lieve Vrouw, Amersfoort

Energieke theatervoorstelling die het publiek raakt

Na een periode van optreden in kerken heeft Basic & Full Color twee voorstellingen in de Theater De Lieve Vrouw in Amersfoort, waarvan ik de avondvoorstelling bezoek.  Om 20:15 uur vult de zaal zich volledig en nemen de bandleden van de eigen band Multi Color met pianist, bassist, drummer en gitarist hun plaatsen in op het podium. Dirigent Paul Michèl Tijssen is in opperste concentratie.

Met een krachtig Some Nights van Fun wordt het publiek meteen in de stoel gedrukt; wat een binnenkomer. Dit schept hoge verwachtingen voor de rest van de avond. De koorleden zijn in allerlei kleuren en stijlen gekleed, wat ze een frisse uitstraling geven. Met kippenvel op de armen luister ik naar Just give me a reason van Pink en vervolgens wordt het publiek meegezogen in de emotie van de nummers Alles min één van Jeroen van den Boom en My immortal van Evanescence . De innig verdrietige man bij My immortal maakt indruk (zijn dat echte tranen over de wangen?) op het publiek.  Na zoveel emotie kan het publiek weer even bijkomen bij Can’t Stop, met een rap van de mannen, en Under the Bridge van the Red Hot Chili Peppers.

Na het gokken van the soldiers bij het nummer No Mercy, waarbij de vrouw net als de videoclip met de winst aan de haal gaat, volgt een prachtige uitvoering van Stand my Ground van Within Temptation ondersteund door een choreo met rook, helemaal in de stijl van het nummer. Overigens was de choreografie van de deze show van de hand van Hans Douma.

Het tweede deel van de avond begint met Mama Mia van Abba. Het gevoelige nummer The Man Who Can’t Be Moved wordt opgedragen aan Hanno van Mil, koorlid van Basic & Full Color, die sinds 13 april 2014 spoorloos is verdwenen (zie het bericht hieronder). Tijdens het nummer wordt een zwart blok op het podium geplaatst met een spot erop. Vervolgens gaan de mannen om het blok heen staan om te symboliseren dat Hanno nog in hun midden is. Een jaar geleden heeft Hanno tijdens dit nummer zijn vrouw ten huwelijk gevraagd.

Sovereign Light Café is een verrassend nummer in het repertoire. Het koor gaat lekker los bij Blijf bij mij. Toen ik je zag wordt gezongen door een vrouwenensemble en Mannenharten door een mannenensemble.  Het concert wordt afgesloten met Vonken en Vuur een nummer uit het nieuwe repertoire van het koor.

Basic & Full Color ging zeker theatraal in het theater, maar het was nergens over the top. De tekstbeleving van het gehele koor is erg sterk en de nummers kwamen echt binnen bij het publiek. Als je met veel meer energie de theaterzaal na de voorstelling uitgaat, dan je erin ging, dan heb je een hele mooie avond beleefd. En dan doen die paar valse nootjes na de pauze er niet toe, want je publiek raken is het mooiste wat je als koor kan bewerkstelligen. Ik ben benieuwd naar de jubileumshow!

Hieronder het vermissingsbericht van Basic & Full Color-zanger Hanno van Mil. Door erop te klikken kan je het bestand downloaden. Meer informatie vind je ook op www.vermist.nl ►