Op de bok: de studenten DLV 2013-2014

 

Op zaterdag 21 juni 2014 deden de studenten van de opleiding Dirigent Licht Vocaal (DLV) hun praktijkexamen in het Stadshoftheater in Vianen. BALK heeft ze gevraagd waarom ze voor deze opleiding gekozen hebben en hoe ze het gevonden hebben. De reacties liepen uiteen van een paar korte antwoorden tot een heel verhaal van 2 A4'tjes. Zestien van de achttien studenten zijn overigens geslaagd!  De DLV is een door KunstKeur (voorheen Commissie Educatie Amateurkunst) landelijk erkende opleiding. De drie vaste docenten zijn Tijs Krammer, Marieke Snijders en Hans van den Brand.

Hieronder een samenvatting van de antwoorden van Aranka van Dorst, Alfred de Jonge, Nyanda van Dijk, Astrid Louwers, Caroline Grasmeijer, Kim Nijs en Paulien Ongering.

 

Waarom heb je ervoor gekozen om de opleiding DLV te gaan doen? Was er een specifieke aanleiding en zo ja, wat was die dan? Heb je het altijd al willen doen en kwam het nu "gewoon" goed uit?

Aranka van Dorst : “Vorig jaar ben ik afgestudeerd als Docent Muziek aan het Conservatorium in Tilburg. Tijdens de opleiding kom je veel in aanraking met koordirectie en dit wekte mijn nieuwsgierigheid. Na een gesprek met Hans van den Brand over  verschillende opties, bleek de opleiding Dirigent Licht Vocaal het beste te passen bij mijn wensen en verwachtingen.”

Examen Alfred de Jonge - foto: Annemieke VisscherAlfred de Jonge : “In 2012 dirigent geworden en vorig jaar de BLV gedaan. Dat beviel zo goed dat ik ook voor de ‘echte’ opleiding ben gegaan. In m’n gezinssituatie was het nu ook het juiste moment.”

Astrid Louwers : “Ik ben al sinds mijn 12e in de ban van koren. Ik ging op die leeftijd als tienermeisje bij één van de showchoirs van Jim Gilloffo, en heb sindsdien non-stop in koren gezongen” “Vanaf mijn 20e begon ik projectkoren op te richten ik richtte GAIA op, het vrouwenkwintet dat ik dirigeer. Vorig jaar kreeg ik er een koor bij in Zoetermeer. Na een aantal cursussen theorie en directie begon ik te dromen van de DLV. Ik durfde echter niet zo goed, want een kwintet is geen koor en ik heb geen conservatorium“ “Vorig jaar heb ik dan eindelijk de stoute schoenen aangetrokken en heb me eerst maar eens aangemeld voor de arrangeercursus. Als arrangeur voel ik me namelijk net iets zelfverzekerder dan als dirigent. Ik heb ontzettend veel bruikbare dingen geleerd voor mijn arrangementen en Tijs vertelde me dat ik best auditie kon komen doen voor de DLV, dus dat heb ik bibberend gedaan. En wat was ik blij toen ik was aangenomen! “

Caroline Grasmeijer : “De opleiding DLV heb ik gevolgd omdat ik mij verder vaktechnisch wilde verdiepen. Al een aantal jaren werkte ik als dirigent en ik heb deze opleiding aangegrepen om officieel een diploma te halen als dirigent licht vocaal.”

 

Je hebt natuurlijk een hele hoop geleerd tijdens deze opleiding, maar is er één ding te noemen dat eruit springt? Wellicht zat er ook iets tussen dat je ook buiten het dirigentschap bent gaan gebruiken?

Alfred de Jonge : “Het belangrijkste dat ik geleerd heb – en ook altijd gebruik als dirigent – is erop letten hoeveel ik doe als dirigent. Of eigenlijk hoe weinig. Hoe ik door weinig te doen toch zeer veel kan bereiken. De rust bewaren op het podium en vertrouwen geven aan het koor.”

Nyanda van Dijk : “Door de hulp van zowel Tijs als Marieke begon het zelfvertrouwen steeds meer te groeien. Niet alleen bij mijzelf; ik zag het bij veel klasgenoten ontstaan. Zodra je je zekerder voelt, ga je vanzelf meer de leiding nemen. Daarnaast heb ik geleerd om de repetitie vloeiende te houden, meer te bereiken in een repetitie en natuurlijk de slagtechnieken."

Astrid Louwers : “Tijs heeft zowel mijn ankerslag verbeterd als de wijze woorden uitgesproken dat ik mag knippen! Nu heb ik natuurlijk tal van andere dirigenten lichte muziek zien knippen, maar blijkbaar had ik iemand nodig die tegen me zei dat het mocht, want ik dacht dat je als dirigent per se behoorde te slaan. Mijn kwintetje en koor swingen nu de pan uit! En knippen kan ik zonder er bij na te denken, in tegenstelling tot slaan, dus kan ik veel meer energie steken in het aangeven van de dynamiek zodat het nu ook wat dat betreft veel beter klinkt.”

Paulien Ongering : “Voor mij springt eruit: maak het je koorleden zo makkelijk mogelijk. En technisch: de eerste tel duidelijk 'op de grond zetten, focus op de neergaande beweging.”

Caroline Grasmeijer : “Onderdeel van de opleiding is een stage bij een ander koor. Ik heb stage gelopen bij Hans van de Brand en het Fontys Jazz Choir. Ik vond het heel leerzaam om met een niet-eigen koor in de praktijk te werken en directe feedback te krijgen van Hans. Door voor-en nadoen ben ik als dirigent een stuk verder gekomen. Buiten dat was het ook erg gezellig!”

 

Examen Tatiana Kouzovkina met haar zanggroep Angels - foto: Annemieke Visscher

Was je al actief als dirigent voordat je aan de opleiding begon? Zo ja, wat heeft jouw koor, of anders jouw omgeving, ervan gemerkt dat je aan de opleiding bezig was?

Kim Nijs : “Mijn koren hebben mij wel zien groeien dit jaar, mijn manier van dirigeren is veranderd, ik ben er zelf een stuk zekerder over geworden waardoor ik met meer vertrouwen en vanzelfsprekendheid voor mijn koren sta en ook de keuze voor repertoire is gevarieerder geworden.”

Alfred de Jonge : “Ik ben nu dik twee jaar dirigent. Ik krijg van de koorleden en het bestuur veel positieve feedback over mijn groei en ontwikkeling. Wat ben jij gegroeid”, kreeg ik onlangs nog meermalen te horen.”

Caroline Grasmeijer : “Voordat ik aan de opleiding begon was ik al vijf jaar actief als dirigent. Vocal Group Utrecht en Utrecht Gospel Choir merkten allebei mijn ontwikkelingen op en waren gewillig proefkonijn voor allerlei oefeningen die ik wilde uitproberen. Of men zei: "Dit moet zeker van Tijs!". Met Vocal Dating werk ik nu regelmatig met het concept van The Intelligent Choir”

Nyanda van Dijk : “Ik was in mei begonnen bij 't Zwingkoor te Almelo en in oktober begonnen met de opleiding. Zij hebben voornamelijk gemerkt dat er nu echt leiding wordt genomen en dat ik weet wat ik wil. Persoonlijk merk ik dat ik tijdens proefrepetities veel sterker en handiger te werk ga, waardoor iedere auditie ook echt een visitekaartje wordt."

 

Hoe heb je je voorbereid op het examen? Heb je met je gewerkt met je eigen koor of heb je een gelegenheidskoor samengesteld? Hoe heb je het repertoire gekozen?

Aranka van Dorst : “Ik heb gewerkt met mijn eigen koor. Ik heb gekozen voor repertoire waar zij hard voor moesten werken. Na veel extra repetities en heel hard thuis studeren, hebben ze daadwerkelijk op hun topniveau staan zingen op het eindexamen.”

Kim Nijs : “Mijn examenkoor heb ik samengesteld uit leden van mijn studenten-jazzkoor Vocalzz en mannenkoor Balder van studentenvereniging Virgiel. Dit koor heb ik aangevuld met wat (oud)studenten van de Docent Muziekopleiding van Codarts in Rotterdam. Deze groep bestond uit 8 mannen(!) en 6 vrouwen, volgens mij was dit het enige koor met meer mannen dan vrouwen. Dus als je nog mannen zoekt, kom eens in Delft kijken! De groep was erg gevarieerd in niveau, maar ik vond het leuk om vooral de mannen van de studentenvereniging de uitdaging te bieden om een keer op een hoger niveau te zingen dan ze normaal gewend zijn. Uiteindelijk bleek het koor veel meer dan alleen een koor te zijn, we zijn echt een team geworden en hebben ook buiten de repetities om veel plezier met elkaar gehad!” “ Het nummer Nearer my God to Thee van Vocal Point in arrangement van Erik van Vugt heb ik voor het eerst gehoord tijdens de stage die ik heb gelopen bij Be Sharp! in Utrecht. Toen was ik meteen al erg onder de indruk van het nummer en wist ik al dat ik het op mijn examen wilde doen, hoewel dat een grote uitdaging was met wisselende maatsoorten, waaronder 7/8.”

Examen Caroline Grasmeijer - foto: Annemieke Visscher

Alfred  de Jonge : “Ik heb voor het examen drie nummers gekozen uit de avondvullende show, die ik in mei met mijn koor Valley Voices heb gedaan. In de weken tussen show en examen hebben we die nummers nog wat extra fijngeslepen."

Caroline Grasmeijer : “Voordat ik aan de opleiding begon had ik aan Vocal Group Utrecht commitment gevraagd voor deelname aan het eindexamen.” “Ik wilde verschillende stijlen laten horen.  Go! Don't stop! van Postyr Project liet ons experimenteren met een Scandinavische klank. Run to you van Pentatonix zou een dynamisch hoogstandje kunnen worden en The show must go on in een arrangement van Rogier IJmker zorgde voor veel power.”

 

Wat kan je vertellen over de cursusleiding? Van wie heb je bijvoorbeeld een belangrijke les of aanwijzing geleerd? Was er een docent die om een bepaalde reden bijzondere indruk heeft gemaakt? Heb je misschien ook verbeterpunten voor een volgende editie van deze opleiding?

Kim Nijs : “De opleiding was erg fijn omdat er veel ruimte was voor persoonlijke aandacht. Er zijn natuurlijk de algemene dingen die je moet leren, maar daarnaast was er veel ruimte voor eigen invulling, bijvoorbeeld in de vaardighedentoets die voor iedereen anders was. Dit zorgde ervoor dat je je echt kon ontwikkelen op de punten die voor jou belangrijk zijn.”

Nyanda van Dijk: “Tijs heeft ons veel geleerd over de professionaliteit van een dirigent. Wat dit allemaal inhoudt, en hoe je dat voor elkaar kunt krijgen. Daarnaast kan ik hij ontzettend goede tips geven over de slagtechniek; zodra hij iemand coacht zie je verbetering in een aantal minuten. Tijs is niet altijd even subtiel, maar ik vind dat persoonlijk juist fijn. Als hij zegt dat je het goed doet, weet je ook zeker dat hij het meent.”

Alfred de Jonge : “Hans is een fantastische docent. We kenden elkaar niet en ik vind het superknap dat hij zo snel het niveau en de kennis van de cursisten weet en zijn les op ieder van ons afstemt. Een feest om met hem te mogen werken.”

Aranka van Dorst : “Hans en Tijs verschillen behoorlijk, maar van beiden heb ik veel opgestoken. Marieke is een hele lieve vrouw die je volledig op je gemak stelt. Fouten maken mag, geen probleem. Een eventueel verbeterpunt is dat er wellicht meerdere bekende Nederlandse dirigenten een gastles kunnen geven. Dit staat dan los van de 4 leerzame workshops.” “ Ik zou deze opleiding ook aanraden voor amateurdirigenten zonder enige opleiding. Ik denk dat het niveau van de amateurkoren dan een heel stuk omhoog zal gaan.”

 

Alle afgestudeerden op een rij (foto: Annemieke Visscher), van links naar rechts:

Marianne Groenewegen

Tatiana Kouzovkina

Nyanda van Dijk

Caroline Grasmeijer

Aranka van Dorst

Claudette Doup

Kim Nijs

Pauline Ongering

Alfred de Jonge

Annemarie van Os

Véronique Bremers

Rohan Poldervaart

Tabitha Bolwijn

Mark Hilgenkamp

Maartje Kuipers

Astrid Louwers

 

In 2015 wordt de opleiding Dirigent Licht Vocaal opnieuw georganiseerd. Kijk voor meer, zo niet alle informatie op: www.dirigentlichtvocaal.nl

 

Delen: