Prove it: Jazz & Swing club - Afternoon Tea

Gehoord en gezien: Prove it, Jazz & Swing, zaterdag 21 juni 2014, De Binder te Leersum

An Afternoon tea in Leersum

Jazz club voor aanvang - foto: Gerda van RikxoortAls ik op zaterdagmiddag samen met mijn zoon de ruimte inloop waar Prove It straks het podium op gaat worden we begroet door bassen en tenoren met een dienblad vol drankjes. Letterlijk en figuurlijk een sprankelend begin van een optreden dat muzikaal sterk is, maar naast het gehoor ook de andere zintuigen streelt.

Al de eerste minuten voelen we; dit wordt een totaalbeleving. We zijn beland in een jazz & swingclub. We kunnen plaats nemen aan een tafel en hebben heerlijk uitzicht op de zangers en zangeressen. Tijdens de voorstelling blijkt dat werkelijk aan alles is gedacht. Het geluid, het licht, de kleding , de beweging, de band en de leden van Prove It zijn op elkaar afgesteld en ingespeeld.

De dirigent Jan Torny en de regisseuse Meta Stevens zijn op afstand mooi in contact met het koor en de band, zodat de aanwijzingen onopvallend opgevolgd worden. Jan dirigeert met zijn handen en soms enkel met zijn aanwezigheid en laat het koor op momenten op zijn manier “los”. En dat hoor je: er wordt mooi samen gezongen en er is tegelijkertijd ruimte voor individualiteit.

De dames en heren komen vol enthousiasme aan onze tafels zingen en ook bedienen. We krijgen opnieuw een drankje en een etagère met heerlijke hapjes. Terwijl we kijken naar de inmiddels om geklede koorleden, proeven we het lekkers, snuiven de intieme jazzclub sfeer in ons op en voelen we hoe de klanken bij ons binnenkomen.

Stone by stone - foto: Gerda van Rikxoort

Als Prove It verspreid door de zaal Halleluja zingt, voel ik een traan van ontroering over mijn wang lopen. Zo teer, zuiver en mooi geïntoneerd: dit is muziek. Ook tijdens het nummer Ken je mij (arr: Rogier IJmker) wordt de zaal geraakt. Ik hoor later dat tijdens een volgende voorstelling een aantal zangers en zangeressen ook ontroerd raakt. Die betrokkenheid hangt nu al in de lucht.

Maar wie nu denkt  dat Prove It niet stoer is vergist zich, Prove It swingt! De heren maken het spannend tijdens Mack the knife. De dames vechten voor hun relatie in Stone by stone. En gezamenlijk verleiden ze het publiek tijdens Lust is a must. Mag ik dan bij jou wordt gezongen in een jazzy bewerking die ik minder goed mee kan voelen. Daarentegen wordt er in het laatste nummer niet onverdienstelijk gerapt!

Prove It heeft laten zien wat je kunt als je samen plezier beleeft aan muziek en zingen. Dan kun je in een middag: zanger/zangeres, gastheer/gastdame, pittig/blij/boos/ontroerend/jazzy en swing zijn. Bijna tegelijkertijd koorlid en solist en zo je publiek meenemen op een muzikale reis. Dan heb je bewezen dat de wereld voor je open ligt.

Prove(d) It!

En dat vier voorstellingen lang.

Renata Schoneveld