BALK festival Noord 2014

BALK festival Noord, 1 november 2014, Theater Geert Teis te Stadskanaal

Collage verdiende winnaar van BALK Festival Noord

Meedoen aan een festival.  Voor mij een hele leuke bijkomstigheid van het zingen in een koor. Altijd weer bijzonder om een zaal vol gelijkgestemde mensen te hebben die komen om te zingen, te kijken en te luisteren naar andere groepen. Zelfs op de warmste novemberdag sinds járen.

De winnende groep: Collage uit DokkumAl vroeg ben ik aanwezig in Stadskanaal. Met een deel van mijn koor doe ik mee aan de workshop ‘Vocal Jazz’ van Henk Kraaijeveld, jazz-zanger en oprichter van The Junction. Henk leert ons de basiskenmerken van het zingen van jazz en hij laat ons allen zowaar een aantal overtuigende ritmes zingen op een zeer ontspannende manier. Daarnaast is het erg fijn om naar Henk te luisteren wanneer hij gewoon even wat jazz-riedeltjes voorzingt om zijn verhaal te verduidelijken. De workshop van Juliette Dumoré over EVT-zingen heb ik helaas gemist.

Dan op naar de zaal voor het festivalprogramma. Er is geen programmaboekje om te zien welke groep wat gaat zingen, maar presentatrice Caroline kondigt alle groepen goed aan. Dertien groepen, gelukkig allemaal in één zaal, zodat niemand iets hoeft te missen. De variatie is groot: enkele kwartetten, maar ook een koor van 45 mensen, jonge meiden naast oudere mannen, een grote variatie in muziek en zangstijlen, de ene groep wat boeiender dan de andere. Elke groep krijgt na het optreden een opbouwend jurycommentaar van de juryleden Jim Giloffo en Martina Hilarides. Heel informatief ook voor het publiek om te zien waar het bij een optreden op aankomt: mengen de stemmen, hoe is de uitspraak van het Engels, komt het geluid goed de zaal in, past het repertoire bij de groep, enzovoorts. Voor elke groep waren er wel tips waarmee ze weer verder kunnen.

Als achtste groep komen wij: Tous les oiseaux d’Europe. Gelet op de feed back van de jury bij de andere optredens nemen we nog wat extra aandachtspunten mee: dirigent voor en niet op het podium, en niet pal voor de microfoon gaan staan. Onze alt besluit om niet mee te doen,  omdat ze bijna geen stem heeft. En waar blijft onze mezzo? Ze zal vast een goede reden hebben maar ze is er nog niet. We moeten het zonder deze twee dames doen. Maar ons optreden gaat goed! Uit het publiek krijgen we terug dat we echt overkomen in de zaal en dat onze klank heel mooi is. Gelukkig maar, voor het koor zelf was het moeilijk te horen, omdat er geen monitoren op het podium stonden. De jury gebruikt lovende woorden als ‘laser-zuiver’, dus wat wil je meer?

Als om een uur of vijf alle groepen zijn geweest volgt er een kort juryberaad, waarna ‘Collage’ als winnaar wordt aangewezen (zie foto boven). Collage is een gemengd koor van 16 geoefende zangers en staat onder leiding van Albertus de Jong. Het koor won heel verdiend, want ze zongen met veel sfeer en dynamiek. Na de juryuitslag laten ze hun hit, de gospel Didn’t my lord deliver Daniel, nog eens horen. Een geweldig arrangement van Moses Hogan, met een heerlijk favoriet koortje van drie vrouwenstemmen.

Iris Kroes op het podium van BALK festival NoordHet avondprogramma wil ik natuurlijk niet missen. The Junction treedt op en er is een verrassende keuze gemaakt om ook Iris Kroes, winnares van The Voice of Holland 2011/2012, uit te nodigen. Helaas zijn veel groepen al naar huis gegaan en is het publiek behoorlijk uitgedund. Maar weinig publiek is ook publiek en dat kreeg een goed verzorgde concertavond! The Junction liet zich van zijn beste kant zien: dijken van stemmen en mooie arrangementen met veel eigen nummers. Iris Kroes heeft een prachtige heldere stem en is een plaatje met haar harp. Het einde van het optreden was fantastisch, met een gezamenlijk nummer van Iris en The Junction. Ook het publiek mocht even meedoen, waarbij Iris naar de coulissen rende om met haar iPad deze interactie te filmen. Misschien gaat dit filmpje nog viraal?!

Moe maar zeer voldaan vertrek ik ’s avonds laat weer naar huis. Meedoen aan een festival, een ontzettend leuke bijkomstigheid van het zingen in een koor. Dank Famondio Singers (en dan speciaal Henk Teuben en Harry Oosting) voor de organisatie. Hopelijk organiseren jullie weer zo’n mooie dag over drie jaar. Of eerder, wat mij betreft. Er zijn in het Noorden genoeg koren en vocale groepen voor elk jaar zo’n feestje!

Nynke Schraa

Deelnemende koren/groepen

BSUR (Groningen) | Vocal Chain (Franeker) | Sing & Swing (Hoogezand) | Au bain Marie (Assen) | Full House (Vries) | Glazzy (Deventer) | Famondio Singers (Hoogezand) | Tous les Oiseaux d’Europe (Groningen) | Collage (Dokkum) | VPS KeK (Laag-Keppel) | Amane (Groningen) | Kix (Amersfoort) en QQPlus (Sappemeer)