Tien vragen aan... Marlous Luiten

 

Marlous LuitenMarlous Luiten is zangcoach, koorleider, muzikant, theatermaakster en zangeres. Van 2004 t/m 2012 heeft ze met de theatergroep Femmage (a-cappella-cabaret) in de theaters gestaan. In deze periode hebben ze vier verschillende voorstellingen gemaakt en deze in ruim 500 theaters gespeeld. Ze heeft hiermee veel ervaring opgedaan met regie, staging en uitstraling.

Bij diverse grote theaterregisseurs keek ze de kunst af. (o.a. Karel de Rooij en Martin van Waardenberg). Dit past ze toe bij haar eigen koren. Ook wordt ze regelmatig door andere koren ingehuurd om samen met Eva van Rooijen aan regie en choreografie te werken. Koren zijn inmiddels haar core business.  www.zinge.nl

 

 

 

 


1. Is het werken met kinderen/jeugd leuker dan met volwassenen?

Het is vooral heel anders maar wel heel inspirerend.

 

2. Zo ja of nee, hoe en waar ontdekte je dat?

Sinds 7 jaar begeleid ik koren. Begonnen met een lokale vocal group en langzaamaan steeds meer koren. Bijna 1,5 jaar geleden hebben we Zinge! opgestart. Een popkoor voor kinderen en jongeren. Als je kinderen lesmateriaal aanbiedt waar ze gevoel bij hebben en wat aansluit bij kun belevingswereld, dan gaat het eigenlijk vanzelf. Als kinderen eenmaal het zangvirus hebben gaan ze er vol voor. Geen 100% maar 200%!

 

3. Wat is het grootste verschil tussen werken met kinderen/jeugd en volwassenen?

Kinderen zijn heel eerlijk en reageren heel primair. Als mijn les niet genoeg vaart heeft krijg ik dat meteen terug. Is het meteen onrustiger. Je moet stevig aan de bak om de groep aan het zingen te houden.

 

4. Wat is de grootste denkfout die veel mensen maken t.a.v. kinderen/jeugd?

Volwassen mensen willen hun idee van een (pop)koor op een kinderkoor plakken. Wat volwassen mensen in een popkoor leuk vinden om te zingen, vinden kinderen niet automatisch ook leuk. Als ze eenmaal enthousiast zijn over meerstemmig zingen/close harmony dan kun je ook nummers aandragen die ze misschien minder goed kennen maar die wel heel mooi zijn of belangrijk zijn voor hun ontwikkeling.

 

5. Willen kinderen überhaupt nog wil zingen?

Zingen is onder kinderen en jongeren populairder dan ooit. Deels door de talentenprogramma’s maar ook door films en series zoals Pitch Perfect en Glee. Ik zie bij ons alleen maar kinderen die heel veel zingen en ook heel graag die meerstemmigheid en het samen zingen onder de knie willen krijgen. Ruim een jaar geleden zijn we gestart met twee groepjes in de leeftijd van 4 tot 14. Inmiddels hebben we drie groepen met in totaal 78 kinderen/jongeren in de leeftijd van 4 tot 18. Dat lijkt me wel het bewijs dat kinderen zeker willen zingen!

 

Zinge!6. Wordt er nog voldoende gezongen op de scholen?

Er wordt bijna niet meer gezongen op scholen, uitzonderingen daargelaten. De vraag is wel of dit een effect heeft op de behoefte van kinderen om (in groepsverband) te zingen. Wij ervaren dit in ieder geval niet als negatief. Naast die 78 zingende kinderen hebben we inmiddels een wachtlijst omdat we een tijdelijke ledenstop hebben in verband met het kerstconcert.

 

7. Op televisie zien we veel programma’s met zang, vind je dat een goede ontwikkeling?

Zeker! Daar zien ze natuurlijk wel heel veel solisten maar gelukkig is daar ook al een kentering in en mogen kleine vocal groups nu zelfs deelnemen aan de voice of Holland. En vergeet de sociale media niet. Het maakt wat mij betreft niet zo veel uit waardoor de kinderen enthousiast worden om te zingen. Zodra ze met elkaar aan het zingen zijn en het effect voelen van zingen in een groep raken ze vanzelf verslaafd. Je moet alleen zorgen dat ze het een keer komen ervaren.

 

8. BALK geeft koren subsidie als zij een kinder/jeugdkoor betrekken bij een optreden/concert. Is dat een goed begin?

Het betrekken van jeugd bij een optreden/concert is een goed begin alleen moet de doelstelling wel aansluiten bij de beleefwereld van de kinderen en jongeren. Kinderen en jongeren in een popkoor spreken een hele andere ‘taal’ dan het volwassen popkoor. Qua muziek, qua choreografie, qua aankleding en stijl.

 

9. Wat zou BALK nog meer kunnen doen?

Hmmm, dat vind ik lastig. Het oprichten van een jeugdpopkoor vraagt namelijk om specifieke kennis. Al is het alleen maar omdat je met een driedubbele doelgroep te maken hebt: kinderen, jongeren en ouders. Dit vraagt dus om een volledig andere marketing. Kinderen en zeker pubers willen niet hetzelfde doen als hun ouders die ook zingen, merken wij.

 

10. Wat zouden alle koren kunnen doen als zij denken aan kinderen/jeugd?

Volwassen koren zijn juist níet degene die jeugdkoren moeten initiëren. Dit moet eigenlijk een geheel autonome ontwikkeling zijn. Volwassenkoren kunnen de jeugdkoren wel faciliteren en ondersteunen maar moeten ze niet willen sturen. Dan kan er een nieuwe generatie jeugdkoren ontstaan die past bij deze tijd en de belevingswereld van de jeugd. In Hendrik Ido Ambacht hebben we hiervoor in ieder geval een mooie formule gevonden met bijna 80 enthousiaste Zingers!

 

www.zinge.nl

 

Delen: