Schudden voor gebruik - Uit de mouw geschud

Gehoord en gezien: Schudden voor Gebruik - Uit de mouw geschud - op 16 november in theater Tagore te Dieren

Pakkende voorstelling door theaterzanggroep Schudden voor Gebruik

Wat doe je op een druilerige zondagmiddag in november? Als je van een bijzonder optreden houdt dan kon je bijvoorbeeld terecht in Tagore. Daar genoot het publiek in een bijna uitverkochte zaal van een vlotte, wervelende voorstelling door een uit zes dames en vijf heren bestaande groep vocalisten. Met het nieuwe programma Uit de mouw geschud bracht het ensemble een geheel Nederlandstalige voorstelling met liedjes van onder andere Herman van Veen, George Gershwin, Ivo de Wijs en Wilbert Friederichs.

Ook muzikaal leidster van de groep, Elke Jansen, schreef een aantal liedjes op teksten van de Arnhemse cabaretière Hester Macrander. Een paar stukken zijn gearrangeerd door Jetse Bremer en Tijs Krammer. Niet de minste bijdrage is van regiseur Paul Greidanus; het publiek werd verrast met dramatische teksten, lichtvoetige humor, momenten van verstilling en onverwachte explosieve uitingen.

Het openingsnummer van de voorstelling zet letterlijk de toon; de luisteraar ziet golvend water en de kijker hoort stromende klanken. Daarna wordt loom verklankte luiheid opgevolgd door luchtig bezongen alledaagse voorwerpen zoals een bestekbak, een stofzuigerslang of een plopper. In het nummer Neem me terug worden relatieproblemen met wrijvende dissonanten en slijmende harmonieën uitgebeeld in een tweestrijd tussen de zangers en zangeressen.

Na de pauze zingen de dames vanaf het balkon over een plafonniere en de heren brengen een pakkende medley van popgroep De Dijk. Een van de dramatische hoogtepunten is ongetwijfeld de vertolking van Radiografisch bestuurbare zeilboot, oorspronkelijk vertolkt door Brigitte Kaandorp. In dit humoristisch walsje imiteert het koor al draaiend een orgeltje en weet de soliste de geniale absurditeit van de cabaratière te evenaren.

Na een opzettelijk(?) chaotische inzet van het nummer Voor nu is het publiek even in verwarring. De voorstelling wordt afgesloten met een bijzonder interessant en mooi arrangement van Pastorale van Ramses Shaffy. De sfeer van deze klassieker is goed getroffen; de zang klinkt orchestraal en de verschillende stemmen spelen een kleurrijk spel vol ritmische en harmonieuze wendingen.

De voorstelling is geen moment saai. Slechts een enkele keer staat de groep in een klassieke kooropstelling en steeds kun je je afvragen of je zit te luisteren naar een gezongen toneelstuk of zit te kijken naar een gespeeld concert. Schudden voor Gebruik klinkt bijna altijd zuiver en waar close harmony wordt gezongen is het geheel mooi in balans. De stemmen passen goed bij elkaar en zijn zeker geschikt voor het gebrachte repertoire. Het spel is natuurlijk en zonder overdrijving. De kleding van de groep is niet uniform en onopvallend speels met blauwe accenten.

Het is wederom gebleken dat het podium van Tagore bij uitstek is geschikt voor een voorstelling zoals Uit de mouw geschud. Zo nu en dan zitten de artiesten bijna bij het publiek op schoot en de belichting is eenvoudig maar toch effectief. Het is erg jammer dat onlangs bekend werd dat de toekomst van Tagore onzeker is. Dat valt niet te zeggen van Schudden voor gebruik, dat met dit optreden nog veel belooft voor de toekomst.

Ronald Kuilman