Top2000 popkoren contest

Gehoord en gezien: Top2000 popkoren contest, Arnhem, 28 december 2014

Na het grote succes van 2013 is op 28 december 2014 de 2e editie van de TOP2000 popkoren onderverdeeld in twee categorieën: middelgrote koren tot 35 zangers (5 koren) en grote koren vanaf 35 zangers (10 koren). De 15 Popkoren treden op verschillende locaties in Arnhem op om een bokaal te bemachtigen. De locaties dit zijn jaar Luxor Live, Grand café Mahler, Rozet, station Arnhem en Media Markt Arnhem.

Na 5 minuten treinen worden we op het station van Arnhem verwelkomd door de klanken van het nummer Wind en zeilen vertolkt door the New Voices, winnaar van editie 2013. Er is een gezellige hoek ingericht met banken en panelen, die op boekenkasten lijken. Veel reizigers houden even een stop om naar het koor te luisteren en kijken. De akoestiek is beter dan je zou verwachten en the New Voices brengen warmte op het ijzig koude station van Arnhem en laten horen dat ze de bokaal vorig jaar terecht hebben gewonnen.

We lopen of glijden eigenlijk meer door de binnenstad naar Rozet waar popkoor Akkoord uit Driel een optreden binnen op de trappen heeft. Een mooie nieuwe locatie, die ondanks de toch wat moeilijk te vinden plaats goed bezocht wordt door publiek. De dames zetten wat onzeker To make you feel my love in, gevolgd door She’s always a woman to me door de mannen. Het koor sluit gezamenlijk af met Euphoria van Loreen.

We besluiten in Luxor Live een plaatsje te bemachtigen en de uiteindelijke uitreiking van de bokaal bij te wonen. Als we binnen komen betreedt Musical Voices uit Neerkant het podium. De zaal gaat helemaal los als de 4 dames die de choreo uitvoeren, ondersteund worden door een man uit het koor bij het nummer That Man van Caro Emerald. Jurylid en Radio 2 dj Ron Stoeltie begint spontaan mee te swingen. De jury bestaat verder uit Marieke van Kessel (Uit Arnhem, verslaggever, journalist) en directeur van Luxor Live Hans Eliëns.

Het podium in Luxor Live is wel wat krap voor de grote koren die deelnemen; uitgebreide choreo is niet mogelijk. We luisteren naar Popkoor Luidkeels uit Barneveld, dat een ode brengt aan Thé Lau met De wereld is van iedereen, popkoor Zinder met o.a. het prachtige All of me van John Legend. Het wordt steeds voller en warmer in Luxor Live en wat een kritische mensen zijn die koorzangers toch.

Musical Voices met de bekerWinnaar van 2013 Popkoor The New Voices sluit af met een overtuigende set van Wind en Zeilen, Run en Set fire to the rain. Het nummer Set fire to the rain wordt afgesloten in het halfdonker met mobieltjes in de hand, waarop een haardvuur is te zien. Een prachtig beeld, dat wordt beloond met luid applaus van het publiek. En dan is het wachten op de uitslag. Het is lastig een mening te vormen als je zelf niet alle koren hebt gehoord en gezien. Na 3 kwartier komt het verlossende woord van Ron Stoeltie, dat Musical Voices van Marianne Groenewegen de bokaal van de 2e editie 2014 hebben gewonnen. Gefeliciteerd!